Brev:
Nerverne uden på tøjet efterhånden
4. februar 2010
Alder:
1 mdr.
Nerverne uden på tøjet efterhånden
Hej Helen
Jeg skrev til dig for nogle dage siden om min datters (1 mrd.) ulvetimer og tusinde tak for dit svar.
Ulvetimerne har hun stadig, de plejer at begynde ved 19-20 tiden og strækker sig oftest frem til 23.30 hvor hun så endelig går omkuld og sover godt om natten og ligeledes den efterfølgende dag indtil samme tidspunkt på aftenen. Disse aftener er nu efterhånden stået på i over en uge og jeg er ved at være temmelig udmattet og frustreret!
Aftenerne synes ligesom at blive værre og værre og igår kulminerede det helt. Der var hun urolig og skrigende fra kl 19.00 og helt frem til kl 5 om morgenen. Det eneste søvn hun og jeg har fået i det tidsrum er sammenlagt 3-4 timer.
Jeg synes vi har prøvet alle dine råd, men de virker bare ikke rigtig for min lille pige, ihvertfald ikke ret lang tid ad gangen.
Jeg er begyndt at give hende flaske (på dit råd) både når hun vågner og lige før hun skal ud at sove igen, således at hun får ca 120-140 ml modermælkserstatning 6-7 gange i døgnet, hun vejer 5kg og jeg har regnet ud at det er omkring det hun må få. Hun er rimelig veltilpas og nem i løbet af dagen og sover ok (formiddagslur ca 3-4 timer eftermiddagslur ca 3-4 timer, tidlig aftenlur 1-2 timer)
Når hun kommer op fra sin 3. lur får hun flaske, kommer i bad, får lidt massage og nattøj på, vi leger/snakker lidt, hun får lidt kamillete og alt efter hvornår hun begynder at vise træthed får hun igen en lille flaske og vi prøver vi at putte hende, men uden held.... så begynder hendes urolige timer.
Jeg sætter mig som regel med hende i gyngestolen og får nogle gange held med at hun vil sove i min arm og nogle gange også en halv time i liften, men det er sjældent. Hun virker meget overtræt og overstimuleret.
Når hun græder er hun fuldstændig utrøstelig i flere minutter, hun bliver anspændt, fægter med armene og ryster også ofte på arme og ben, men trækker ikke benene op under sig som om hun har ondt i maven. Så falder hun måske til ro i 10-15 min på vores bryst eller i favnen, hvorefter hun giver et stort spjæt og det begynder forfra. Det gør så ondt på mig at hun skriger så hjerteskærende og jeg er bekymret for om hun har ondt... Og selvom jeg nødig vil indrømme det er jeg så træt, ked af det og frustreret, at jeg indimellem har lyst til at give hende væk :)
Vi har prøvet så mange ting, selvfølgelig ikke alle på een gang, men stille og roligt noget forskelligt. Vi har svøbt hende og puttet hende i liften imens vi har siddet ved siden af og beroliget, trillet hende i barnevognen i køkkenet, gået op på 1. salen i det kølige soveværelse, gået rundt med hende på armen og ligget med hende på brystet. Det der har mest virkning er at have hende helt tæt på os. Men det hjælper altsammen kun meget kortvarigt...
Om dagen er hun kun vågen 1 time allerhøjest 5 kvarter ad gangen, selvom jeg prøver at strække det så meget som muligt.
Hvad mener du vi kan gøre? Skal jeg blive ved med at forsøge at putte hende i liften eller vuggen? Eller skal vi have hende hos os, hvor hun egentlig helst vil være, men hvor der er mest uro? Vil du mene at min datter har ondt?
Hilsen en udmattet og frustreret mor (Maja)