Svar: Nerverne uden på tøjet efterhånden
4. februar 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Maja
Selvom børn skal have lov til at sove, når de sover og jeres datter sover rigtig godt om dagen, så skal du måske være lidt opmærksom på at hun ikke sover dagen væk ... Som det er lige nu, fortæller du at hun sover formiddagslur ca 3-4 timer, eftermiddagslur ca 3-4 timer, tidlig aftenlur 1-2 timer. Det vil sige mellem 7-10 timer i løbet af dagen.
Sammenlagt vil hendes søvnbehov i denne alder gennemsnitligt være mellem 15-16 timer i døgnet. Det betyder at hvis hun sover op mod 9-10 timer i løbet af dagen, så vil hun naturligt kun sove en nattesøvn på 6 timer og altså være meget vågen og måske derfor også blive meget overtræt og grædende.
Jeg synes derfor du er nødt til at prøve at holde hende lidt mere vågen om dagen ved at vække hende, så hun ikke sover mere end 3 timer af gangen og så hun samlet set ikke sover mere end måske 6-7 timer i løbet af en dag, så hendes nattesøvn naturligt vil have en længde på 9-10 timer.
Derudover skal hun naturligvis undersøges, så du sikrer dig at hendes gråd ikke skyldes at hun har ondt. Det er vigtigt at sikre sig at hun ikke har en fortrækning af f.eks. skulder eller nakke. Det sker at børn bliver trukket skævt under fødslen og det kan give smerter. Børn kan naturligvis også have smerter af andre årsager og når børn græder rigtig meget, så er det vigtigt at udelukke dette ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske