Svar: Flaske i sengen og bøvsning
5. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Når man ammer om natten vil barnet ofte bare die, slippe brystet og sove videre uden at bøvse. Dette princip kan man godt være heldig at overføre til børn der får flaske - der er ingen garanti men det kan være værd at forsøge :)
Sørg for at elevere sengen, hvor børnene ligger. Læg en lille pude, et håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden så hele madrassen løftes op her og de ikke ligger helt fladt. Det er vigtigt at børn der får flaske ikke ligger helt fladt, når de drikker mælk, fordi det giver risiko for tilbageløb af mælk til mellemøret via det eustachiske
rør. Derfor bør børn der får flaske spise let oprejst. Når du vil give flaske i sengen, er det derfor vigtigt at elevere deres hovedende lidt :)
Det at barnet ligger eleveret vil ofte også gøre, at barnet selv er i stand til at komme af med luften efter måltidet. Igen er børn her forskellige og har man et barn, der har meget svært ved at bøvse generelt og også om dagen har store problemer med at komme af med luften, så er det nok ikke nogen god idé at lade dem spise uden at få bøvset af. Modsat, hvis man har et barn som troligt sender et stort ræb af sted efter en tømt flaske, så vil barnet ofte også kunne komme af med luften, når det ligger let oprejst og spiser mere eller mindre i søvne ...
Det er et forsøg værd, men som sagt kan jeg ikke give dig garanti for at det vil virke :)
Hvis din ene dreng har problemer med refluks og gylper rigtig meget, så skal du naturligvis også være ekstra opmærksom. Jeg ved fra dit tidligere brev, at din ene dreng er opereret og den anden har problemer med en blød strube - det kunne derfor være relevant at kontakte børnelægerne på afdelingen hvor I har været indlagt og lige konferere med dem, om de mener der er problemer med at du giver dine drenge mælk efter ovenstående råd - jeres situation kan være lidt anderledes :)
Med hensyn til gylp og problemer med måltider der ligger kort tid efter hinanden, kan du så ikke trække tiden lidt og give dem mælk lidt senere. I følge den plan du sendte mig sidst, så får dine drenge flaske ca kl. 19 og igen kl. 21.30 - altså med 3½ times mellemrum, og det synes jeg lyder meget fint og passende. Hvis du giver flaske på denne måde, så vil de sandsynligvis også bedre kunne holde mælken i sig.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med dem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske