Svar: Hysterisk inden flaske
5. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Jeg tror det handler om at din dreng vågner fra den dybe søvn, når han vågner. Børn der vågner direkte op fra den dybe søvn, vil ofte vågne med gråd ...
Når vi sover, sover vi nogle gange let og nogle gange dybere søvn. Det kan du også se på dine drenge, nogle gange sover de let, andre gange dybt og atter andre gange kan du se at de drømmer.
Når din dreng vågner med gråd, så skyldes det som sagt at han sandsynligvis vågner op direkte fra den dybe søvn. Det er ikke farligt, sådan er der bare børn der har det i en periode. Nogle gange kan man prøve at få dem til at sove lidt videre, andre gange må man tage dem op og give dem lidt mælk hvorefter de så er rolige igen.
Jo mere rolig du er, jo mere ro signalere du også til din dreng og jo hurtigere bliver han også rolig. Det kan her være en god idé at sætte lidt ord på "nååå, bliver du bare så ked af det, sååå" - selvom han ikke forstår dine ord, så vil din stemme berolige ham og det vil også hjælpe dig selv at tale højt "såå, nu skynder mor sig med flasken, sååå" ...
Tro på, at der ikke er noget galt, og at det ikke skyldes, at du gør noget forkert. Det er som regel noget, barnet vokser fra. Om morgenen, hvor han har sovet en længere søvn, når han bedre igennem alle faser og vågner derfor også fra en lettere søvn og dermed uden gråd :)
Håber at du hermed har fået lidt forklaring og har fået lidt ro, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske