Svar: Dagplan til B-menneske
5. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Sophie
En dagsplan for et B-menneske eller et lille Uglebarn kunne se f.eks. sådan her ud:
Tidlig morgen 06/07: Flaske og sover videre
Morgen 8.30-9: Vågner, starter dagen med lidt havregrød, vand af kop.
Sen formiddag 10.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden og puttes til formiddagslur. Hvis hun sover en lang lur her på f.eks. 1½-2 timer, er det helt fint, så sover hun bare middagsluren senere og den lur bliver så kortere.
Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl. 14-14.30, tidspunktet af hænger af hvor sent formiddagsluren ligger og hvor lang tid den varer.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med sovs, indmaden af en frikadelle, kødsovs, laks fra ovnen osv. Masser af smag og variation - jo mere jo bedre. Mere og mere mad med bid i, mad i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske om aftenen, hygger og leger evt. efter denne eller den gives inden hun puttes. Sover måske først kl. 21 eller senere alt efter hvor sent dagen starter og hvor sent lurene om dagen ligger. Hvis hun sover meget sent, vil det være relevant at hun suppleres med en godnatgrød sen aften allerede nu, fordi der ellers går for mange timer mellem aftensmad og sengetid.
Sen aften/tidlig nat 23-01: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Igen afhænger tidspunktet af mælkebehov her af hvor sent hun sover om aftenen. Det er meget normalt at Uglebørnene får mælk kl. 01/02 og derefter så sover det lange søvnstræk mellem 02-07 ...
Som hovedregel vil al søvn der ligger efter kl. 16 'æde' af nattesøvnen, så det kan være en god idé at hun ikke sover til senere end kl. 16, hvis du stadig gerne vil have hende i seng i nogenlunde god tid ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske