Svar: Amning og søvn - 8 mdr.
5. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Jeres drengs væske behov er stort, det handler ikke kun om at han skal have mælk, men om at sikre ham væske nok ... De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger dagligt og i 8-9 måneders alderen have behov for 3 amninger dagligt. Derudover vil de skulle drikke en stor del af deres behov vor væske via kop om dagen.
Det er en forudsætning for at kunne sove om natten, at barnet er fyldt tilstrækkeligt op med både væske/mælk og mad om dagen. Hvis barnet ikke får nok om dagen, vil det naturligt søge det om natten.
De fleste børn vil i jeres drengs alder have brug for at indtage ca 600ml mælk via brystet og derudover dækkes væskebehovet via vand af kop. Det kræver som sagt normalt 3 amninger eller flaske dagligt at dække barnets behov og de 3 amninger vil normalt ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Det er altså amningerne om dagen der forsvinder først, og derfor meget praktisk at jeres dreng her selv har sagt fra - det giver jo bedre plads til den rigtige mad i maven.
At sove igennem i denne alder betyder at barnet kan sove fra sen aften til tidlig morgen uden at få mælk og det lyder derfor som et reelt behov at du ammer, som du gør lige nu. Det kan sagtens tænkes at din dreng kan lulle til ro og sove til kl. 05 i stedet for at søge brystet allerede kl. 03. Det kunne naturligvis være rart for dig - men amningen slipper du ikke for. Alternativet er at stige ud af sengen og begynde at tilberede en flaske, det er jo også hårdt .. og mælken skal han have. Så selvom du skal begynde at arbejde, så er det måske alligevel mere praktisk at lægge ham til og fylde ham op og derefter sove videre :)
Jeg kan altså godt forstå at du er utålmodig og gerne vil have mere nattesøvn, nu hvor du skal begynde på arbejde, men din dreng sover faktisk som man må forvente af hans alder ... :)
I kan naturligvis godt forsøge om han vil tage imod en flaske, nogle gange lykkes det - men bestemt ikke altid, med den alder han har nu. Han er meget bevidst og foretrækker den ægte vare og når han ikke har ville før, ja så er det svært at få ham til det. I kan evt. forsøge sen aften, hvor han kan få den mere eller mindre i søvne og måske derfor vil acceptere den. Mme mætter mere end modermælk og vil måske derfor så gøre at han begynder at sove lidt længere tid inden han melder sig igen ...
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Suppleres med lidt frisk frugt i hånden, vand af kop og sover formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med små stykker frikadelle, kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.
Suppleres som nu med lidt frugt i hånden og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt A38 med frugtmos og rugbrødsdrys, vand af kop
Aften 18.00: Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, mere og mere udgangspunkt i familiens mad, mad der smager af noget, vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød afhængigt af hvor meget eller hvor lidt aftensmad han har spist.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Alternativet er som sagt at forsøge med en flaske her, for at se om han vil acceptere den og dermed mættes lidt mere - men mælkebehovet er relevant nok :) Hvis han ikke vil flasken, så må I acceptere dette ... den skal jo også fjernes igen i 1 års alderen, så det er begrænset, hvor længe I vil have glæde af den ... men I må gerne forsøge jer, netop for at far kan tage mere over :)
Så jeg håber at mine tanker og plan for dagen giver jer en idé om, hvad I kan forvente af jeres lille dreng lige nu. Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske