Svar: Tredje barn med maveproblemer
10. juni 2004
Alder:
2 mdr.
Kære meget frustrede mor
Jeg kan godt forstå din frustration. Jeg synes også at 4 uger imellem afføringer er lang tid.
Det er rigtigt at børn der ammes ofte optager modermælken så godt at der er minimalt af affaldsstoffer. Derfor vil børn der bliver ammet ofte have længere imellem afføringerne, hvor børn der får flaske gerne skal have afføring en gang i døgnet.
Normalt siger man at så længe barnet trives, ikke har smerter eller lignende og generelt virker glad og tilfreds og tisser som det skal, så er der ingen grund til bekymring.
Hvorvidt der er en arvelig tendens til 'umodne tarme' er svært at sige, her kan en læge rådgive dig bedre. Måske skulle du bede din læge om at få en henvisning til en børnelæge, altså en special læge som kan rådgive dig omkring, hvad der vil være mest hensigtsmæssigt. Jeg tænker på hvorvidt man vil gå ind og lave undersøgelser, hvilket jo også kan være en stor belastning for et lille barn.
Du skriver ikke hvordan din datter tager på. Trives hun som hun skal og vokser godt? Spørgsmålet er jo om hun får den mad hun har behov for eller om hun lige ligger i underkanten, når der går så længe imellem hende afføringer.
Man ved at sukker har en positiv virkning på tarmperistaltikken, hvorfor laktulose kan være godt til at 'sætte lidt skub i tingene'. Laktulose må derfor være at foretrække, fremfor sæbepropper, som jeg faktisk ikke kender, men jeg forestiller mig at det svarer til en rectalstimulation?
Ud fra din beskrivelse lyder det som om at er jo er afføring, det har bare svært ved at komme ud?!
Hvor er din egen sundhedsplejerske henne i billedet. Jeg synes det vil være relevant at du tager en snak med hende om problemerne og hører hvilket råd hun vil give i forhold til jeres situation.
Håber I finder en løsning. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske