Brev:
Væskeindtag og forstoppelse
5. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Væskeindtag og forstoppelse
Hej Helen
Ja så er jeg på banen igen :) Tak for svar i de sidste breve.
Ang. lillebror så har jeg prøvet at følge din plan mht. ekstra mælk/væske, men det lykkes ikke så godt. Der går ca. 2 timer efter et skemåltid, hvor jeg så tilbyder flaske men han afviser den. Han begynder at græde/skrige. Nogle gange har jeg indtryk af at han gerne vil have den (spiser hurtigt ca. 20 ml.) og så begynder at græder. Han bøvser, tager 20 ml. og bøvser igen indtil han opgiver den helt.
Det resulter også i at han sover kortvarrigt, måske 45 min. og så vågner han med et skrig og vil ikke sover videre. Hvis han ikke får flaske inden lur kan han sagtens sove 2-3 timer. Men om aften er det ligemeget om han får flaske eller ej. Her vågner han ½ time efter og er svær at trøste. Det tager os en time eller mere at få ham til at sove igen.
Lige nu får han ingen flaske om dagen, da han sover meget bedre. Han får en flaske til nat og 2 flasker i løbet af natten med ca. 150 mme.
Jeg har prøvet med kamiliethe, sukkevand og mme blandet om med ekstra vand til nat men lige meget hjælper det. Han vågner og er ulykkelig.
Vi prøver at accepter at det bare er sådan, men det er hårdt. Jeg er ved at får nok :)
Jeg har også skiftet flaske (Avent), men det hjælper ikke. Kan det virkelig passe at han på 5 mdr. stadig ikke har lært at sutte på flaske og indtager for meget luft? Hvornår kan han selv kommer af med en bøvs?
Jeg er urolig for hans væskeindtag. Han får ca. max 500 ml. mme i døgnet plus det væske han indtager ved skemåltider, men det er begrænset, måske 10-20 ml pr. måltid. Jeg har prøvet med tudekop, give vand og the af flaske, men han vil ikke have det. Kun hvis jeg tilsætter sukker, så jeg er begyndt at give ham 100-150 ml kamilliethe med sukker. Han vil ikke have mere.
Hans mave fungerer heller ikke. Har fået lactolose 2x 6 ml og nu er vi igen gået over til et brev Movicol dagligt, dette hjælper. Er Movicol vanedannende og kan vi bruge det ubegrænset?
Hans bleer er ret tørre, undtaget natbleen. Hans fontaller er også lidt indsunket, men jeg kan bare ikke få ham til at drikke mere.
Jeg synes, at det er hårdt at jeg ikke bliver taget alvorligt, bare fordi han er stor basse :) Vejer 7.7 kg og 69 cm lang.
Hvordan kan jeg få ham til at drikke mere væske?
Undskyld for et lang brev igen, men det fylder så meget :)
Rigtig go´weekend
En urolig mor