Svar: Ændre på døgnrytme
6. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din drengs rytme og dit ønske om at flytte det hele lidt. Det er fuldstændig korrekt, som du har tænkt og læst her på siden, at det hele skal flyttes lidt af gangen - hele dagen igennem, hvis du skal gøre dig forhåbninger om at sove bare en time mere om morgenen :)
Samlet set har din dreng brug for ca 14½ times søvn i døgnet med den alder han har nu. Nogle sover lidt mere andre lidt mindre, det er et gennemsnitligt tal. Det lyder som om at din søn får sit søvnbehov fint dækket ind. Han sover 10 timer om natten og sover 4-4½ time om dagen, nogle gange lidt mere. Det du gerne vil er at få ham til at sove en lidt længere nattesøvn og lidt mindre om dagen og for at eftermiddagen ikke skal blive for lang og han kan springe powernappen over sidst på dagen, så skal hans morgenlur ændres til en formiddagslur og hans middagslur ligge lidt senere end nu.
Når du flytter ham med 15 minutter af gangen, så betyder det at du i stedet for at putte ham kl. 8.30, først putter ham kl. 8.45, næste dag kl 9, så 9.15 osv. indtil du når det putte tidspunkt som du mener vil være passende.
Det er samtidig meget vigtigt at han ikke sover mere end han plejer om dagen. Når du begynder at putte ham senere, vil han naturligt blive mere træt og vil derfor godt kunne forlænge sine dagslure og det er vigtigt at han ikke får lov til at indhente den manglende søvn om dagen, - netop for at han begynder at forlænge den om natten.
En plan du kan arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her max 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, rugbrødsbjælker osv. som nu, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30, sover her 2½ time
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, en kartoffelbåd, lidt blomkål eller lignende i hånden at gnaske i selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og kan herefter undvære amning indtil næste morgen tidlig, sover i sin egen seng indtil han har brug for amning kl. 05/06.
Det er derudover vigtigt at du begynder at trappe ud af amningerne, så han ikke bliver ammet hver gang han skal sove. I første omgang forsvinder amningen formiddag og eftermiddag og han lærer hun at sove uden at være afhængig af brystet. Om natten sover han i sin egen seng og også her lulles han videre i søvnen uden at få brystet i munden.
Amningen tidlig morgen i din seng er vigtig fordi det kan være en måde at få ham til at sove lidt videre på. Du skal derfor prøve at amme ham der, for på den måde at få hele rytmen til at flytte sig lidt.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske