Brev:
Mad og flasker
6. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Mad og flasker
Kære Helen.
Tak for dit svar om amning og flaske. Jeg er nu stoppet helt med at amme og Maja får fire flasker i døgnet:
Tidlig morgen ved 5-6 tiden, før middagsluren 13.30, før putning kl. 19 og sen aften kl. 23.
Hun sover ok med nogle få opvågninger i løbet af natten, som klares med sutten. Vi planlægger at lægge hende på eget værelse snart, da vi let vækker hinanden.
Til morgenmad får hun havregrød med frugtmos eller øllebrød. Vi prøver at få lidt frugtmos i hende inden formiddagsluren, som du skriver i din plan, men hvis hun sover længe til kl. 8 er det svært at nå frugtmosen inden hun bliver træt igen. Men så får hun enten lidt frugt når hun vågner eller som dessert efter frokosten.
Til frokost får hun grøntsagsmos og kød, fisk eller æg. Og så er vi begyndt med nogle små (meget små) rugbrødshapsere med smøreost eller grøntsagsmos på. Det synes hun er ret spændende og hun tygger også fint, synes jeg (hun har ingen tænder endnu). Hun er gladest for det mad, som vi putter ind i mundvigen og som skal tygges, men det er jo begrænset hvor meget det bliver til, så vi er vel nødt til at fortsætte med mosen også?
Ang. rugbrødshapserne, hvornår kan hun så selv begynde at samle dem op? Er det for tidligt at øve pincetgreb med de små stykker rugbrød?
Efter middagsluren får hun grød af havregryn, hirseflager, ris- og hirsemel eller fuldkornsmel samt lidt frugtmos eller frugt i små stykker, som vi giver hende.
Hvad kan vi variere denne grød med? Må hun få helt almindelig yoghurt, som vi også spiser?
Til aften får hun igen grøntsagsmos og kød, fisk eller æg. Og så er vi begyndt at give hende lidt ris eller pasta, hvis vi får det, ligesom hun også smager lidt kødsauce eller anden sauce, vi nu får.
Hun får vand til alle måltider. Hun gider ikke drikke mme af koppen.
Vi har droppet rugbrødsbjælkerne igen, fordi hun lynhurtigt bider store stykker af og kløjs i dem og det har vi altså ikke nerver til ;-) Men er det ikke en meget god idé at hun selv sidder med noget? Også for at lære at spise selv, tænker jeg. Men hvad skal vi forvente af det der ’spise-selv’?
Skal hun bare have lov at fedte med noget kogt brocoli f.eks. og mase det mellem fingrene (for det gør hun) og så kommer der det i munden, som evt. kommer derop? Og så må vi supplere med noget mos på skeen...
Og hvad med flaskerne? Hvordan ser det ud med antallet her i 8 mdr. alderen? Vi synes jo det kunne være dejligt at slippe for den kl. 5, men på den anden side, så drikker hun rigtig meget her og da hun ikke er så flittig med at drikke vand i løbet af dagen, er det måske en god idé at beholde den flaske… Men hvad er hendes mælkebehov nu?
I det hele taget er vi lidt i tvivl om, hvad de næste skridt mht. mad og flasker er? Hvordan kommer vi videre de næste par måneder?
Ser frem til at høre fra dig :-)
Hilsen Mette