Svar: Mad og flasker
6. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev, det lyder som om at lillepigen har taget rigtig godt imod flaskerne og planen du sender for dagen lyder rigtig fin og alderssvarende :)
Det er normalt i 8-9 måneders alderen at man skærer ned til at give 3 flasker dagligt - det er ofte flasken om dagen der forsvinder først, simpelthen fordi barnet godt kan være rigtig tørstig om morgenen, som I skriver ... Men igen er børn forskellige og i nogle familier fungerer det bedst at bibeholde flasken inden middagslur og så i stedet fjerne enten den sene aftenflaske eller morgenflasken. Måden man ofte gør det på er ved at trappe stille og roligt ud, så hun får mindre og mindre og tilsidst lærer at sove uden at behøve mælk.
I 10 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med 2 flasker dagligt og det er altså der de begynder at kunne sove en længere stræk uden at behøve mælk. Mælkebehovet i 8 måneders alderen er ca 600ml i 10 måneders alderen vil ca 400ml være rigtig godt - på den måde er barnet ind med jern til 12 måneders alderen.
Som mellemmåltid vil det være rigtig godt med forskelige former for grød, som I allerede giver, men også gerne f.eks. små bidder af en havregrynsbolle. I kan se i babykøkkenet, hvordan I bager dem. Derudover er frugt og bær en god idé og så må I gerne begynde at give hende lidt neutral sødmælksyoghurt, lidt tykmælk eller A38. Det der vigtigt at fedtindholdet er 3.5% og hun bør ikke få ymer, ylette og kvark, da det har for højt indhold af proteiner. Det anbefales også at give børn de neutrale produkter og så selv søde med frugtmos, revne æbler, banan, bær, rugbrødsdrys osv.
Hun kan sagtens tygge med sine gummer og derfor er det rigtig fint at I giver hende små brødhapsere ind i mundvigen. Det er godt at I putter dem ind hvor de skal være, det hjælper hende til at tygge dem :) Hun må dog også meget gerne selv forsøge sig med at samle op - til at begynde med vil hun bruge hele hånden, derefter de tre fingre: Tommel-, pege- og langefinger. Tilsidst lærer hun pincetgrebet som er at bruge tommel- og pegefinger - det kræver lidt øvelse.
I kan også prøve at hjælpe hende med en gaffel, hun kan bruge både sine fingre, hænder og en gaffel - en ske er for svært endnu :)
Jo mere I kan give hende i hånden, som hun selv kan sidde med og forsøge at spise, jo bedre er det faktisk. Det kræver dog stor teknik at spise selv og kræver også stor koncentration og derfor vil børn i denne alder naturligt blive meget trætte også før de egentlig har fået nok at spise. Derfor er det en rigtig god idé fortsat at supplere med lidt grøntsagsmos til frokost og også evt. give hende en godnatgrød inden hun puttes til natten :)
Så tror jeg at jeg kom igennem det hele - håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Fortsæt endelig den gode gænge I er kommet ind i :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske