Brev:
Sen eftermiddagslur et problem
6. februar 2010
Alder:
3 mdr.
Sen eftermiddagslur et problem
Hej Helen
Har været her før for godt 3 år siden og har nu fået vores anden søn på 3½ mdr og syntes jeg ville melde mig til igen for at kunne spørge lidt til råds:-)
Mit første "problem" er angående min søns powernap tidlig aften. Han sover ca 3 lure i løbet af dagen hvor de to første varer 1½-2½ timer og den sidste måske omk 1 time. Han vågner fra sin sidste lur omk. 16-16.30.
Tidligere blev han puttet til 4. lur omk 17.30-18.00 og sov så måske til 19.30 hvor han vågnede igen for så at blive rigtig puttet til natten omk. 20.30-21.00.
Nu bliver han ca puttet kl.1900 men bliver altså træt omk 17.30 og her er det problemet opstår for selvom han er rigtig træt og pylret har han rigtig svært ved at falde lidt hen og tage en lille powernap. Nogle gange lykkedes det mig at få ham til at sove ca ½ time og så kan han holde sig til han skal sove, men andre gange (oftest) ender jeg med at gå med ham på armen i al den tid da han så ikke vil sove/blunde. Det skal lige siges at han tidl. har haft noget kolik og aldrig har været særlig god til at ligge selv uden at blive ked af det, derfor falder han heller ikke bare i søvn når han ligger f.eks i kravlegården selvom han er træt.
Mit spørgsmål er om jeg skal prøve at putte ham i barnevognen til den sidste powernap, om det måske virker bedre (han sover bedst i sin barnevogn udenfor, måske fordi han bliver pakket ind) eller om jeg bare skal gøre som nu altså hvor han tit ender med ikke at få sovet. Jeg er bare lidt bange for at hvis han kommer ud i barnevognen så sover han alt for længe og tror at det er nat og så vågner han måske endnu tidligere om morgenen (vågner nu kl.6) eller vågner måske sent om aftenn og vil op og være vågen??
Om dagen er han kun vågen ca. en time før han bliver træt og puttet igen, derfor ville det jo være fint nok at han var vågen fra 16/16.30-1900 men somsagt bliver han igen allerede træt en times tid efter.
Han bliver kun ammet og spiser fint, somregel lidt efter at han vågner fra sin lure og med 2-4 timers mellemrum, dog lidt oftere om aftenen.
Håber du kan komme med et foreslag da det er lidt svært at gå med ham på armen hele tiden i det tidsrum hvor jeg også skal være der for vores ældste søn på 3 år især når far har aftenvagter og det kun r mig som er hjemme.
Men jeg vil selvfølgelig heller ikke lade ham ligge og græde.
Mange hilsner fra
Sara