Svar: Sen eftermiddagslur et problem
6. februar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Sara
Tillykke med lillebror og velkommen tilbage :)
Det er helt alderssvarende passende at din dreng sover 3 lure dagligt, men det lyder som om at disse lure ligger meget tidligt dagen igennem ... Samtidig fortæller du at han ofte kun kan være vågen en time mellem hver lur og min umiddelbare tanke er at det faktisk er mellem lurene du skal prøve at trække tiden lidt, netop for på den måde at få den 3. lur til at ligge så sent at eftermiddagen/tidlig aften ikke bliver for lang og at han får en god aften og puttes passende til natten.
Du skal være opmærksom på at han har en alder nu, hvor han naturligt følger rigtig meget med i hvad der sker omkring ham og meget gerne vil opleve. At han nogle gange gaber efter en time behøver derfor ikke betyde at han er træt og skal puttes, men at han i stedet keder sig og har brug for at blive aktiveret lidt mere. Ved at tumle lidt mere med ham, evt. ilægge et bad i løbet af dagen inden middagsluren eller lignende, kan du trække tiden lidt og på den måde få flyttet tidspunkterne for lurene lidt, så den 3. lur ligger passende i forhold til puttetidspunkt til natten :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske