Brev:
Småtspisende pige
6. februar 2010
Alder:
12 mdr.
Småtspisende pige
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi vi har en datter der lige er fyldt 1 år. Vi bekymrer os noget om hendes vægt og at hun ikke spiser særlig meget. Helt fra hun var spædbarn spiste hun kun hver 4-5. time og har hele tiden ligget meget lavt på vægtkurven og længde kurven. Fødselsvægt var 3000g og 48cm.
Laver lige en plan for dig så du kan se hvad hun spiser på en dag.
Morgenmad: brød med smør, ost og gerne lidt frugt. Ofte er det kun 5-6 mundfulde brød og det samme med frugt
Formiddag: MME flaske 200ml inden middagssøvn
Middag: Tilbydes mos, grød, rugbrød, ærter og spiser hvis vi er heldige 1dl men ofte meget mindre.
Eftermiddag: banan, vindruer, frugtmos. Hun kan vældig godt lide frugt så her spiser hun en fin portion. Ca 1 dl.
Får ofte MME 150ml også.
Aftensmad: hun kan godt lide selv at spise så hun får tilbudt forskellige grøntsager, kød, mælk af glas. Men her er vi også glade hvis hun spise 10-15 mundfulde.
Sengetid kl 19: Flaske MME med 200 ml.
Hun vejede for en måned siden 7,3kg og målte 71cm. Lægen var ikke bekymret, men kunne heller ikke komme med gode råd, andet end at fortsætte med at give hende flaskerne så hun får så mange kalorier som muligt. Synes bare at hun er så gammel nu, at hun burde spise mere fast føde og ikke alt det MME. Hun følger sin kurve men ligger på eller under 5% i vægt. Længden har vist hele tiden ligget på ca 20%.
Det skal lige siges at hun har nægtet at tage flaske til hun var 10 mdr, men herefter er hun blevet glad for den, og jeg er faktisk også glad for at hun får noget næring ind den vej. Men er det for meget? Hun får mellem 500 og 600ml pr. døgn.
Spisesituationerne er ret anstrængende da hun ofte skal afledes med legetøj i hånden osv, for at ville åbne munden og spise.
Selvom når det er lang tid siden hun har spist(4 timer) kan hun sagtens sidde og ryste på hovedet og vil ikke spise.
Skal vi være bekymrede for hendes vægt og længde? og jeg kunne godt tænke mig nogle gode råd til hvordan man evt. kan få hende til at spise mere og finde glæde ved at spise.
Med venlig hilsen
Anne