Svar: Overgangskost og mælkebehov fremover
6. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Tanja
Først i 7 måneders alderen vil man begynde at skære antallet af flasker ned og dermed erstatte af skemad og vand af kop i stedet.
Med den alder din dreng har, vil det normalt være passende med 6 flasker dagligt og i 7 måneders alderen skærer man ned til 4 flasker. Mælke/væskebehovet nu ligger på mellem 800-1000ml og i 7 måneders alderen gives ca 750ml fordelt på de fire flasker. Det lyder derfor som om at din dreng er fint dækket ind som du beskriver det nu.
Det er vigtigt at du ikke tilbyder større mængder skemad end at der er plads til mælk i maven efterfølgende. Det er altså bedre at give ham 1 dl. grød eller mos og følge efter med 50-100ml på flaske, end det er at give ham 1½-2 dl. grød og mos og han så afviser flasken. Han har stadig brug for begge dele.
Når han er 7 måneder vil det normalt være flasken om eftermiddagen og om formiddagen der forsvinder og her erstattes så med et lidt større mellemmåltid i stedet. De fire flasker der i denne alder bibeholdes vil altså være flaske tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er vigtigt at flaskerne er fordelt over døgnet og at bibeholde flaskerne i ydertidspunkterne, netop for at give plads til mere rigtig mad og samtidig sikre væskebehovet. At sove igennem betyder at kunne sove mellem 5-7 timer uden at få mælk, hvilket svarer til at barnet får flaske kl. 24 og sover derefter til kl 06, hvor der gives flaske igen. De fleste børn vil først kunne dette i 6 måneders alderen.
Din dreng bør få mme til han er 12 måneder gammel. Behovet nedsættes stille og roligt og i takt med at han bliver ældre, og bedre til at drikke af en kop, vil noget af væskebehovet også blive dækket der. Men mme bør han få til han er et år. Lige nu 6 flasker dagligt, så 5, 4, 3, 2 og først når han er 12 måneder 1 flaske, som ofte er flasken inden han puttes til natten.
En plan for dagen med 3 måltider skemad vil kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Morgen: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
powernapper ofte
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og begynder så at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig
Håber du kan bruge dette videre og ellers tager vi det hen af vejen :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske