Svar: Fed fisk
7. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Fisk er generelt rigtig godt til børn og børn har godt af at få både fede og mindre fede fisk. Fisk indeholder mange andre gode stoffer, f.eks. jod og selen og variation af fisk er rigtig godt :)
De fede fisk er især hellefisk, laks, makrel, pighaj, sild, stenbider, ørred og ål. De mere magre fisk er f.eks. krabbe, kuller, lys/mørk sej, rejer, rødspætte, skrubbe, torsk og tun og som sagt er det godt at give begge dele.
Fisk bør som udgangspunkt være fersk fisk der koges eller laves i ovn. Det kan være rødspætte, torsk eller f.eks. laks. Man kan dog også bruge fisk fra dåse - du kan f.eks. godt bruge lidt tun fra dåse i grøntsagsmosen eller bruge sildepostej i mosen eller som smørbart pålæg, når din dreng skal igang med rugbrødshapsere på et tidspunkt.
Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.
Til børn er det en god idé at anvende koldrøgede fisk, fremfor varmt røgede fisk og hvis man griller, så bør man undgå røgeksponering af de spiselige flader. Derfor skal fisk der grilles pakkes i folie.
Du kan læse mere om fisk i babylex her på siden eller se det klip i babykøkkenet, hvor min ældste datter laver børnevenlig sushi :)
Hvis I har problemer med at jeres dreng sover for meget om dagen og derfor ikke kan finde ro om aftenen og sover afbrudt om natten, så vil det være helt relevant at arbejde på en rytme, hvor han sover 3½-4 timer fordelt på 2 lure dagligt.
En plan for dagen til et 6 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre (forhåbentlig)
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes også her lidt frugtmos og frisk frugt
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natte ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
De fleste børn vil være i stand til at sidde i høj stol omkring 6 måneders alderen og vil således kunne sidde der, når de skal spise skemad. Det er rigtig dejligt at kunne være med ved bordet alle sammen :)
De fleste børn vil dog være omkring 8 måneder inden de mestrer at sidde helt frit på gulvet og er i stand til at holde balancen der :)
Du må meget gerne træne hans balance på en gymnastikbold, jo mere du kan trille, vugge, hoppe med ham osv. jo bedre er det. Så igang med det, det styrker hans motoriske udvikling de næste mange måneder frem :)
Held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske