Svar: Fra 2 til 1 lur?
7. februar 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Sanne
Jeg forstår skam godt den problemstilling du beskriver og du har fuldstændig ret i at jo senere din dreng vågner af sin middagslur, jo senere vil han også gå i seng om aftenen.
Han sover en del om dagen, det lyder som om at han har brug for at sove op til 3 timer dagligt. Det er naturligvis helt okay, men spørgsmålet er om det vil hjælpe ham at lade ham få de 3 timer sammenhængende. Som du beskriver det, så lyder det som om at du vækker ham fra begge lure og at han rent faktisk godt ville kunne sove mere hvis han fik lov. Spørgsmålet er derfor om en lang middaglur kunne tænkes at være tilstrækkelig ...? Bare en tanke ...
Hvis han nu sov fra 11-14, så ville han måske kunne undvære sin anden lur helt. Han ville naturligvis blive træt om aftenen og få nogle dage, hvor han så var nødt til at komme tidligt i seng, men det kunne måske også være meget rart at prøve ... :)
Min tanke er altså at man i jeres tilfælde kunne prøve at putte ham senere til middagslur og så lade ham sove den længde han umiddelbart viser behov for, for derefter at lade ham være vågen til det er sengetid. Stille og roligt skulle man så derefter regulere middagssøvnen ind, så han ikke sover hele dagen væk men i stedet kommer ned på at sove 2-2½ time og i stedet forlænger sin nattesøvn og måske sover en lille smule længere om morgenen, det kunne jo også være rart. På den måde ville han så også bedre kunne holde sig til middagsluren der lå senere.
Ellers vil det normalt være sådan, at formiddagsluren afkortes, så han der sover mindre og mindre og middagsluren forlænges dermed også naturligt og vil naturligt også komme til at ligge tidligere. Det vil sige at hvis han i stedet for at sove 2 timer om formiddagen, kun sover 45 minutter, så vil han naturligt være træt nok til at sove middagslur igen kl. 13.30 og vil så her sove en længere lur men stadig nå at vågne i så god tid at det ikke påvirker puttetidspunktet om aftenen :)
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske