Svar: Hyppig afføring - 8 mdr.
7. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Dorthe
Som udgangspunkt tænker jeg at du skal være glad for at din datters mave fungerer, det er rigtig godt at hun har gang i maven, det er bedre end forstoppelsesproblemer ...
Men afføring mellem 6-10 gange dagligt i en alder af 8 måneder, lyder dog af meget og du kan derfor overveje om det kan have noget med kostsammensætningen at gøre.
Det er vigtigt at hun ikke indtager store mængder af frugt og bær, da det i sig selv kan virke afførende. Det er også vigtigt at du sørger for at fedtenergiberige hendes kost, det vil sige tilsætter ekstra fedstof i grød og mos og bruger sødmælk i maden.
Hun har brug for fiberholdigt brød, men brødet du giver hende må ikke være meget groft. Det må ikke indeholde hele kerner og det er også vigtigt at hun stadig får mad, der ikke skal tygges. Hvis hun har svært ved at tygge sig igennem maden og det derfor ikke blive bearbejdet godt nok, så kan det give mere løs mave.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Evt. flaske
Morgen: Havregrød lavet med sødmælk og smørklat
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt f.eks. lidt banan, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød uden kerner, smørbart pålæg gerne fiskepålæg, suppleret med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende og suppleres derudover også med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Evt. Flaske hvis hun ikke har fået om morgenen og puttes til middagslur
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lidt banan, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mos og mad i stykker, vand af kop.
Evt. suppl. med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover uden mælk resten af natten. Har brug for 3 flasker over døgnets 24 timer.
Hvis hun allerede spiser som jeg foreslå og du oplever at hun virker til næsten at have diarré og dårlig optagelse af maden, så synes jeg det er relevant at tale med lægen. I kan drøfte hvorvidt man skal tage afføringsprøver for at se om hun kan have en infektion.
At hun gylper kan skyldes at hun har en lidt løs mavemund, det gør man normalt ikke noget ved, hvis hun i øvrigt vokser og tager godt. Som regel vokser barnet også fra det inden for det første år :) Men tal også med lægen om det, jeg synes det er helt relevant at overveje om din datter kan reagerer på noget hun spiser eller om det kan skyldes infektion. Hellere spørge en gang for meget :)
Derudover tænker jeg at lidt tykmælk, A38 eller lignende med revne æbler eller banan måske også vil hjælpe lidt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske