Svar: Nok mælk og mad?
7. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med amning 4 gange i døgnet og derudover dækkes deres behov for mælk ved at du bruger mme i grød og mos og væskebehovet dækkes af den vand de kan drikke af kop.
Det er altid frustrerende, når man ikke ved, hvor meget barnet reelt får ud af brystet ... Du må et eller andet sted tro på at han får hvad han har brug for, ellers ville han ikke ligge der og så ville han melde sig hyppigere :) Hans væskebehov er stort, han har brug for at få ca 750ml mælk dagligt og det lyder naturligvis af meget, hvis han kun dier få minutter af gangen. Men måske har du en hurtig nedløbsrefleks som gør at der i løbet af de 3-5 minutter han dier faktisk kommer 150-180ml ud til ham hver gang han lægges til.
Hvis han tisser og urinen er klar, så får han hvad han har behov for. Hvis hans urin er gul og du synes den lugter koncentreret eller hvis du oplever tørre bleer i løbet af dagen, så vil det være fornuftigt at amme ham en ekstra gang eller evt. begynde at supplere med en flaske - alt efter, hvad du helst vil.
Det er korrekt at han godt kan få hård mave af mme, men det er ikke alle børn der får det ... man er nødt til at forsøge sig frem for at se hvordan han tager imod det.
Det at han er begyndt med hård mave efter start med skemad kan godt tyde på at han har brug for lidt ekstra væske og her er vand også vigtigt. Sørg for at tilbyde ham vand til alle måltider, så han får ekstra væske den vej.
Så som udgangspunkt burde din dreng være dækket ind med 4 amninger dagligt og en plan som du beskriver. Men hvis du oplever at han har tørre bleer, koncentreret urin osv. så bør du give ham mere væske. Det kan så være ved at amme ham en ekstra gang, tilbyde mere vand af kop eller evt. introducere en flaske med mme.
Hvis du har det sådan, at det ville være dejligt at han tog flaske, så andre også kunne tage over og du på sigt gerne vil trappe ud af amning, så er det også vigtigt at forsøge med flasken. Med den alder han har nu, er det nemlig slet ikke sikkert at han vil have den ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske