Svar: Vågen i 1 til 2 timer om natten
7. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Sille
Når børn pludselig begynder at vågne om natten og ikke vil sove videre, så vil de naturligt være ekstra trætte dagen efter og måske derfor sove længere der ... det betyder jo så igen, at man hurtigt kan komme ind i en rytme, hvor barnet sover for meget om dagen og derfor vågner om natten - en rigtig dum cirkel.
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvordan din dreng sover i løbet af dagen, men du skal være opmærksom på at børn i Xanders alder ofte ikke sove mere end 2½ time samlet i løbet af dagen og at middagsluren ikke ligger for sent.
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 04: Evt. flaske og sover videre derefter
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur, sover ca 45 minutter fra ca 9.45-10.30
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, lidt rejer osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13-13.30 og sover her 2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med frugtmos, mysli eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs, der skal være mad i stykker og moset mad - f.eks. kartofler moset med sovs og frikadelle i stykker, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske.
Det kan for nogen være en fordel at give flaske kl. 24 i stedet for kl. 04, hvis det gør, at barnet så sover bedre om natten. Altså flasken kl 24 kan fylde barnet så meget op, at han måske kan sove til kl. 06 inden han vågner og derefter stå op og starte dagen med morgengrød ... Hvor flasken kl. 04 nogle gange gør at han vågner og ikke vil sove mere. Så det er også vigtigt at du ser på hvor meget han drikker af mælk sen aften og om du evt. kan lave en ændring her.
Derudover tænker jeg at du ikke behøver kommunikere særlig meget med ham om natten. Det er okay at han vågner og ligger og snakker, rejser sig og er i hopla - han skal så bare fornemme at det er du ikke og det fornemmer han bedst, hvis du bare sover videre. Altså hvis han oplever at han ikke får nogen reaktion på det han gør. Som jeg læser dig brev, så begynder han først at græde, når du står op og lægger ham ned og det er helt fint, hvis du derfor trækker tiden endnu mere, så han selv finder ud af at lægge sig, giver op og falder i søvn.
Er han ked af det, er situationen naturligvis en anden, så må du forsøge at trøste, hjælpe ham videre i søvnen osv. ligesom du gør nu.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper lidt på vej og viser hvor du evt. kan lave ændringer :)
Rigtig meget held og lykke! God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske