Svar: Vågner pludselig om natten - 2 år, 6 mdr.
7. februar 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Charlotte
Mon ikke det skyldes at Carolina drømmer. Hun har en alder nu, hvor børn ofte begynder at blive lidt bange for mørke, ligesom de ofte også er bange får små dyr, insekter og lignende.
Når hun vågner om natten kan det derfor være en god idé med en lille sengelampe, så hun kan orientere sig og at lade døren stå åben, så hun fornemmer at I er der og evt. selv kan gå ud og ind til jer. Det er således meget normalt at børn i 2½-3 års alderen søger deres forældre mere om natten og generelt virker mere tryghedssøgende. Det er ofte også i 3 års alderen at børn begynder at få rigtige mareridt.
At det lige er faldet sammen med skiferien kan være tilfældigt, men det kan også hænge sammen med at det at sove et andet sted, nye lyde, dufte osv. har sat et eller andet i gang hos hende, har peaket lidt til hendes begyndende angst for mørke osv. og derfor gjort at hun pludselig har svært ved at sove når hun vågner om natten.
Jeg synes det er meget fint at I giver hende den tryghed hun har brug for og lader hende komme ind til jer. Et alternativ til smørhullet i dobbeltsengen kunne være en madras på gulvet i soveværelset. Det vil gøre hende tryg at kunne komme ind til jer med sin pude under armen og lægge sig der og det er lettere at komme fra en madras på gulvet til egen seng igen, end det er at komme fra dobbeltsengen ind at sove alene :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske