Svar: Mælk, gedemælk
8. februar 2010
Alder:
14 mdr.
Kære dig fra UK
Du har fuldstændig ret i at der er stor forskel på hvordan man anbefaler at børn spiser og drikker i forskellige lande og som udlandsdansker kan man godt blive forvirret.
Jeg vil dog meget gerne give dig mine tanker med på vejen og fortælle dig lidt om hvad vi anbefaler i Danmark og hvorfor og så må du så bruge det du synes at disse råd og selv vælge til og fra.
Det vil være rigtig godt at du nu stopper helt med at give din dreng flaske. Han får som det er lige nu for meget mælk i løbet af dagen - både gedemælk, mælkeerstatning, yoghurt, fløde osv. og det tager pladsen og lysten væk til den egentlige og mere sufficiente mad. Dertil kommer at det at få flaske er uhensigtsmæssigt i forhold til din drengs tænder og så er det samtidig med til at holde ham i en babyrolle, som han nu skal væk fra. Flasken hører til børn op til 12-14 måneder, derefter bør den væk og barnet kan drikke mælk af en kop og spise lidt yoghurt, sovs osv.
Hvis din dreng får min 350ml mælk dagligt er han dækket ind med kalk og det anbefales her at han får letmælk, altså komælk. Det anbefales ikke at give hverken gedemælk, gedemælksbaserede erstatninger eller risdrik, sojadrik, havredrik og lignende alternativer til komælk.
Modermælkserstatning lavet af gedemælk er ulovlige i Danmark og man kan altså ikke købe modermælkserstatninger baseret på gedemælk i Danmark. Det handler om at der ikke er tilstrækkelig videnskabelig dokumentation for, at gedemælk er egnet som ernæring af spæd og småbørn.
Rismælk, havredrik osv. frarådes, da disse indeholder meget lidt protein og ikke har noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Risdrik og havredrik kan tidligst anvendes efter 3 års-alderen.
Jeg kan ikke ud af dit brev se om din dreng får yoghurt lavet af ko- eller gedemælk, men hvis han tåler yoghurt, tåler han ganske givet også at få et glas letmælk eller evt. sødmælk til sin mad ... Tåler han ikke mælk, hvilket bør vurderes af en læge, kan han tilbydes speciel modermælkserstatning lavet til børn med mælkeallergi eller han kan tilbydes dagligt kalktilskud.
Mit forslag til en dagsplan vil normalt se således ud:
Morgen 7: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Sover evt. lur - skal ikke længere have mælk om formiddagen, det fjerner appetitten til frokost og dermed mere rigtig mad.
Frokost 12: Fiberholdigt brød med forskeligt pålæg, kogte grøntsager af forskellig slags, ½ hårdkogt æg, æggekage osv. som du plejer at give. Det er vigtigt at han også får både kød og fisk til sin frokost. Vand af kop.
Eftermiddag 15-16: En lille portion tykmælk, A 38 eller lignende med mysli, revne æbler, banan eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Fammiliemad, risretter, pastaretter, grøntsager, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker som han selv kan spise og også stadig moset mad, f.eks. kartofler der moses med sovs og gives med gaffel og frikadellen der spises i stykker. Vand eller mælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet, får en kop mælk og puttes til natten. Sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Med hensyn til soverytme, så vil de fleste børn i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Ofte vil luren ligge mellem kl. 12-14 så du kunne evt. forsøge at putte ham lidt senere dag for dag, for at se om du ved at flytte hans middagslur kunne sikre dig at eftermiddagen ikke blev så lang, hvorved han også bedre ville kunne spise aftensmad, fordi han ikke var så træt.
At fjerne hans flasker om dagen vil sandsynligvis hjælpe både på hans appetit og lyst til anden mad, samt på hans søvn. Hvis han ikke har fået 200ml i flaske inden sin lur, så sover han sikkert ikke helt så længe som nu og rytmen vil derfor også ændre sig ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske