Svar: Vågen periode om natten
8. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Stine
Der er flere ting der kan spille ind på Jonathans opvågning om natten og jeg vil gerne dele mine tanker med dig, så må du selv vælge til og fra, hvad du mener det skyldes hos jer.
Det ene er naturligvis alder og udvikling. Børn i denne alder vil ofte være motorisk meget urolige om natten, rejse sig ved tremmerne, sidde og rokke og sige brummende lyde osv. Det er en fase og ofte skal man forsøge ikke at vise barnet for meget interesse, men i stedet lade barnet finde roen selv. Barnet græder ofte ikke, men er mere småklynkende og altså ikke rigtigt ked af det, derfor kan man nogle gange få barnet tli at sove videre, ved at ignorere det og lige trække tiden lidt, for netop at vise, at der ikke er underholdning på denne tid af døgnet.
Nogle børn vågner også og søger forældrene fordi de føler ekstra behov for tryghed. Det at han nu puttes af barnepige, er adskilt fra dig og far mere og mere, gør naturligt at han søger jer på andre tidspunkter - og det kan gøre at han om natten vågner og søger din kontakt ekstra meget i en periode. Det er ofte et spørgsmål om at amme, - men hos jer lyder det ligeså meget som et behov for at mærke at du er nær og måske vil det hjælpe hvis du i en periode lod ham sove i din seng. Amning lyder han ikke til at have behov for mere, men nærheden kan han jo godt have brug for :)
At han kaster op flere gange om ugen, kan naturligvis også spille ind. Hvis han har problemer med at han danner for meget mavesyre, så står det måske og irriterer hans spiserør og det gør ondt. Derfor vågner han og søger at komme på højkant, fordi det får ham til at slappe af. Du (eller den der putter ham) kan prøve at give ham lidt banan inden han puttes om aftenen, det kan give lidt ro i maven og han må også gerne få lidt mælk af en kop eller lidt vand, når han vågner.
Derudover kan rytmen for dagen også spille ind og det har lidt at sige hvornår han sover om dagen. Du skriver at han ofte sover en gang i løbet af dagen eller 2 lure, hvor sidste lur er en kort lur på måske 20-30 minutter. Sover han en lang lur, sover han ofte 3 timer i træk ...
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres dreng naturligt sover og perioder hvor han er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når han er træt og falder i søvn og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får den så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe, når vi er voksne, hvor børn ofte har brug for en middagslur ... :o)
Men når man ser over et døgn, så er der altså et peak kl. 03/04 om natten, hvor vi sover let og gerne står op, hvis vi skal tisse osv. og det modsatte dyk om dagen kl. 15-/16, hvor vi ofte er trætte og godt kunne have brug for et hvil.
Det sker nogle gange, at børn har et søvnmønster, hvor de tydeligt sover lur kl. 15-16 og tydeligt vågner kl. 03-04 og når man vil ændre denne vane kan det, være en rigtig god idé at se på hele dagens rytme og sørge for at barnet ikke sover for sent hele dagen igennem. Al søvn der ligger efter kl. 16 vil nemlig ofte 'æde' af nattesøvnen, enten ved at barnet ikke er til at drive i seng, eller ved at barnet står meget tidligt op - eller nogle gange som hos jer - at barnet har en vågenperiode midt på natten netop kl 03-04.
Du kan derfor godt se lidt på dagens rytme og overveje at hvis Jonathan sover kl. 15/16 eller sover 2. lur senere end kl. 16 at det så påvirker nattesøvnen. Det kunne nemlig også være her forklaringen ligger. I givet fald, vil det være rigtig godt, hvis du kunne prøve at få ham til at sove lidt tidligere og gerne få ham til at sove to lure, så han f.eks. sover formiddagslur kl. 9.45-10.30 og så sover middagslur på måske 1½-2 timer kl. 12-13.30-14 ...
Jeg håber lidt af mine tanker hjælper jer nærmere en forklaring, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske