Svar: Han spiser sin flaske og er udhvilet, men det er mor ikke
8. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
At lillebror nu er begyndt at vågne meget tidligt om morgenen og virker veludhvilet kan meget tænkeligt hænge sammen med den rytme han har for dagen. Hvis han sover gode lange dagslure vil nattesøvnen naturligt blive kortere og modsat, hvis han sover kortvarigt om dagen, vil nattesøvnen blive længere. Samlet set får han altså sit søvnbehov fint dækket, men det er ikke sikkert rytmen passer til mors rytme :)
Det er derfor rigtig fint at du begynder at arbejde på en lidt mere fast plan for dagen og den kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Flaske
Powernapper 20-30 minutter, det er dagen 3. og ofte også korteste lur
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. ca 20 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sent den 3. lur ligger. Hvis han sover sen lur der, går han også naturligt senere i seng.
Sen aften 23-24: Flaske og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så får flaske igen.
Jeg håber ovenstående giver dig lidt idé om, hvordan en døgnrytme kan se ud til et barn på 5-6 måneder.
De fleste børn vil i denne alder gennemsnitligt have behov for 2 lure + en powernap dagligt. Samlet sover de 3-4 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten. Altså ca 14½ time i døgnet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske