Svar: Nan 1 eller Nan 2
8. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Marianne
Forskellen på Nan 1 og Nan 2 er jernindholdet. Hvis du gerne vil sikre din datter lidt ekstra jern, så kan det derfor være fornuftigt at skifte til Nan 2.
Der er dog ikke andre forskelle og sundhedsstyrelsen angiver ikke nogen retningslinier for hvor store mængder jern mme skal indeholde for at barnet er dækket - ifølge deres anbefaling er barnet fint dækket ind med 400ml mme dagligt - uanset hvad type mme barnet får. Det betyder at hvis barnet trives med type 1, så behøver man ikke skifte til type 2.
Så det er lidt en smagssag, hvad man som forældre har lyst til og hvad man skønner ens barn trives bedst med.
Generelt kan det faktisk anbefales at man skifte lidt mellem de forskellige typer mme, fordi de alle smager lidt forskellig og netop den forskellige smag er vigtigt i forhold til at påvirke barnets smagspræferencer og dermed overgang til skemad.
Håber du kan bruge dette svar videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske