Brev:
Skrigelyde
8. februar 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Skrigelyde
Hej Helen
Jeg vil høre om du har et godt råd/tip til hvordan jeg hjælper min dreng med at lade være med at lave nogle utrolig høje skrigelyde...
Han er 2 år og helt fra lille har han haft perioder hvor han laver skrigelyde, specielt inden han lærte at kravle og nu gør han det igen. Jeg kan ikke helt huske hvor længe han har gjort det her på det seneste, men jeg er ved at være lidt træt af at høre på det - specielt når lillesøster skal sove og så får man jo også lidt ondt i hovedet.
Vi forsøger sige, at vi får ondt i ørerne og stille siger vi, at han skal være stille, da lillesøster sover -om dagen sover hun udenfor, så det er tidligt morgen og aften og det er slet ikke sådan at han ikke må være her, for vi taler og laver det vi normalt vil når hun sover, for vi skal jo alle være her. Men ligefrem at løbe rundt at skrige... Han kan godt selv sige stille og roligt at lillesøster sover og så være stille - indtil han glemmer det, samt sige, at ørerne gør ondt.
Umiddelbart tænker jeg det kan have noget med opmærksomhed at gøre, nu lillesøster er kommet, men han gjorde det også før og han kan også gøre det i dagplejen.
Samtidig tænker jeg at det er hans måde, at vise glæde på og det er også derfor jeg skriver, for jeg vil nødig bede ham om ikke at råbe, når han blot viser glæde.
Mit spørgsmål er vel egentlig, om du kan fortælle mig om det er ganske naturligt og vi skal fortsætte stille og roligt at fortælle ham hvorfor han skal være lidt mindre larmende. Jeg har forsøgt hæve stemmen, men det er han ikke vant til, så jeg synes ikke det virker og sommetider griner han bare af mig, når jeg har hævet stemmen, fordi han tror jeg laver sjov... Jeg er også ked af at hæve stemmen, det kan jeg ikke lide at gøre over for mine børn...
Jeg ved ikke om det er vigtigt at sige, men han er en super glad, nem, vidunderlig og fantastisk dreng og storebror, så jeg ønsker bare at hjælpe ham uden han føler han blir tysset på hele tiden...
Glæder mig til at høre fra dig :O)
Med venlig hilsen
Sanne