Svar: Skrigelyde
8. februar 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Sanne
Jeg er helt enig med dig i at det er vigtigt at anerkende din drengs lyst til at lave lyde, øve sin stemme og naturligt vise glæde ved jubelskrig. Det skal man naturligvis ikke skælde ud over eller forhindre ... Men det skal naturligvis være sådan, at alle andre også kan holde ud at være sammen med ham og derfor er det ofte en god idé at motivere ham til at gøre noget andet.
Du kan derfor møde ham med "Nej hvor du kan skrige ... kan du også prøve at hviske..?" så han på den måde får din opmærksomhed og du får ham drejet over på nogle lyde du måske synes er sjovere at høre på. Tal også med ham om lyde, hvem der siger hvilke lyde "Hvordan siger en baby?", "Hvordan siger en elefant", "hvad siger en kat, en snegl, en fisk ...?" så han anerkendes for sin lyst til at bruge sin stemme men får fokus drejet lidt.
Og nogle gange skal han jo så også have lov til at skrige og skrige rigtig meget, det skal bare ikke være indenfor, når lillesøster ligger og sover. Her må du så møde ham ved at sige "Har du lyst til at skrige, så kom, så går vi uden for og skriger" og så lade ham råbe alt hvad han kan og du kan råbe med - det vil han synes er vældig sjovt. Hvis han ligesom har fået lov til at gøre det, så er det også lettere bagefter at sige "nu går vi ind, så skal vi være stille igen" og få fjernet lysten til at skrige hele tiden :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke.
Rigtig god 'råbende' weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske