Svar: Det kniber med at drikke vand
8. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Den plan du sender ser rigtig fin ud og umiddelbart skønner jeg at din datter får væske nok :) De fleste børn vil have brug for 4 amninger i døgnet, når de er 7 måneder gamle og derudover drikke vand af kop.
Vand af kop er et tilbud og øvelse gør mester. Hvis din datter hermetisk kniber munden sammen og afviser koppen, så prøv med en tudkop i stedet, af den gammeldagstype med tut hvorigennem vandet bare løber, når koppen tippes. Prøv også med vand af en kildevandsflaske - både med og uden tut, det synes nogle børn er mere interessant.
Barnet har bedst af at lære at drikke rent vand og bør ikke forbinde vand med smag, med at det er sådan man slukker tørsten. En gang imellem kan det dog være fint at forsøge med lidt kogt vand med sukker eller lidt kamillete, for en overgang at se om det hjælper lidt på lysten til at drikke andet end mælk :) Du kan også komme et par økologiske appelsinskiver i vandet, som kan give det lidt smag.
Om hun får væske nok må du afgøre ud fra hendes bleer, hvis hun tisser og urinen er klar, så får hun hvad hun har brug for. hvis hun har tørre bleer i løbet af dagen og urinen er gul og lugter koncentreret, så får hun ikke nok. Så bliver du nødt til at amme hende en ekstra gang, for at sikre hende det ekstra væske :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske