Svar: Aftenmareridt med tvillinger
8. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Udmattede tvillingemor
Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan gennemskue hvad der lige sker hos jer og hvor voldsomt dine børn skriger, når de skal sove ...
Nogle børn græder inden de falder i søvn, det er en 'overtræt' gråd, en klynkende gråd som handler om at barnet på en eller anden måde at nødt til at græde lidt før det kan overgive sig til søvnen. Nogle taler om at børn på den måde kommer af med 'overskudsenergi' og derefter sover godt. Der er her ikke tale om en gråd, hvor barnet er fuldstændig opløst og græder rigtig længe, mere om en jamren, hvor barnet tydeligt er træt og kan lulles til ro, liggende i sin seng.
Når jeg læser dit brev, så får jeg fornemmelsen for at børnene har en rytme, hvor de kommer op, får mad, leger osv. og puttes igen. Det fungerer for nogen at gøre tingene i denne rækkefølge, men ikke for alle ... De fleste børn vil have det bedst med at komme op, blive skiftet, lege osv. og så få mad lige inden de skal ud at sove. Du kan derfor overveje om du kan prøve at ændre lidt på rytmen, så de naturligt får mælk som en del af putteritualet.
Du skriver at du har forsøgt rigtig mange ting og det er faktisk disse ting jeg vil foreslå dig - netop at give dem flasken i sengen, putte dem i voksipose, lægge dig sammen med dem eller lignende, for at få dem til at slappe af og overgive sig til søvnen. Det kan være en mulighed i en overgang at tilbyde dem mælk af to omgange - både når de vågner af lur og så igen inden de skal sove, simpelthen for at få dem fyldt lidt ekstra op og forhåbentlig gjort lidt mere rolige.
At gå med dem og vugge dem er naturligvis uholdbart i længden. De bliver jo tungere og tungere og har svært ved at skulle sove i jeres favn ... At lære dem at sove i barnevognen er derfor en god idé og det samme gælder i sengen. I kan evt. komme brio bedrockeres på sengen, så den kan vugges lidt og I kan også sætte jer i en gyngestol eller på en stor gymnastikbold, for at berolige dem uden at I behøver gå rundt.
I skal naturligvis medtænke den fortidlige fødsel og deres behov for fysisk kontakt, nærhed, behov for at blive vugget og beroliget - og også stadig behov for at blive skærmet. Måske ville det hjælpe hvis I kunne bære dem i en slynge eller hvis børnene kunne sove i en slyngevugge, i en leandervugge (hvis de overhovedet kan være der) eller på en sansegynge, der hænger lavt over gulvet ... Simpelthen fordi de på den måde ville blive bevæget, vugget, som de har stort behov for og som faktisk også virker - men stadig uden at det bliver alt for tungt for jer.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske