Brev:
Kræsen - 11 mdr.
8. februar 2010
Alder:
11 mdr.
Kræsen  - 11 mdr.
Hej Helen.
Du har tidligere givet mig gode råd vedr. min nu 11 mdr gamle søn mht hans spisevaner mm og jeg har derfor nu brug for at spørge dig til råds endnu engang.
I dit tidligere svar til mig skrev du, at du ikke troede at min søn egentlig er kræsen, men bare gerne vil selv og er meget bevidst omkring vores opmærksomhed på hans måltider. Mange af dine råd brugte vi i nogen grad i forvejen men forsøger nu endnu mere at lade ham styre så meget som overhovedet selv og tilbyde ham så meget som overhovedet muligt han selv kan sidde med. Han får lov til at "svine" i stor stil og vi forsøger ikke at skabe stor opmærksomhed omkring maden.
Han er uden tvivl en lille fyr der er meget bevidst om hvad han gerne vil.
Det er for sig vidt fint nok - han spiser ikke overdrevet meget men følger sin vægtkurve fint, har kravlet længe, rejser sig og går ved alt og udvikler sig super. Er netop begyndt i dagpleje og virker i store træk til at trives hermed også.
Mit spørgsmål omhandler hans meget ensformige mad. Han vil nogle gange gerne have havregrød/øllebrød om morgenen, men det svinger meget. Han spiser stort set altid gerne rugbrød til middag - men KUN med leverpostej eller torskerogn. Alt andet smager han på og spytter det herefter ud og bliver gal. Tilbyder jeg ham herefter fx leverpostej er han i forvejen blevet så sur at han heller ikke spiser dette.
Eftermiddag spiser han for det meste lidt frugtmos og fx havregrynsbolle med smøreost. Også her stejler han ved andet end ovennævnte.
Til aftensmaden bliver det rigtig sjovt. Får vi pasta eller brød spiser han gerne lidt af det, men alt andet mærker han enten på og kaster det derefter ud på gulvet eller spytter det ud hvis han får det i munden. Her til aften fik han en portion risengrød at sidde med selv... men igen smager han og spytter det ud. Og sådan har det som sagt været længe.
Jeg har tidligere tilbudt ham yoghurt inden sengetid, men det er ikke et hit når jeg skal styre skeen. Jeg er derfor i stedet begyndt at tilbyde ham rugbrød og han spiser nemt en halv til en hel skive inden sengetid - dog stadig kun hvis der er leverpostej eller torskerogn på.
Jeg er selv ved at løbe tør for ideer og er meget i tvivl om jeg griber det rigtigt an. Synes jeg tilbyder ham forskellige ting og lader ham sidde selv som beskrevet ovenfor.
Har du nogle guldkorn eller er der andet jeg kan gøre ????
Min egen læge har rådgivet mig til at begynde at give ham en vitaminpille, men det er absolut ikke nemt. Selvom jeg knuser den så meget jeg overhovedet kan og putter den i lidt tykmælk eller lignende er han simpelthen ved at kaste op og bliver meget sur og ked af det. Jeg har ikke givet ham de sidste par dage da jeg simpelthen følte jeg gjorde ham endnu mere frusteret og "sur" på skeen og absolut ikke øgede hans interesse for alt andet flydende.
Jeg overvejer at købe et flydende vitaminprodukt (myceliced multi børnevitamin) - jeg synes dog ikke de ser ud til at indeholde så mange forskellige vitaminer og mineraler som de alm børnevitaminpiller, men lige nu tænker jeg at det da må være bedre end ingenting. Derudover ser de ikke ud til at indeholde nok d-vitamin og jern. Vil du sige det er okay at give disse flydende vitaminpiller og skal jeg supplere med d-dråber og jern og hvor længe ?????
Jeg håber meget du kan hjælpe mig lidt videre
Tak for en god brevkasse og på forhånd tak for hjælpen.
Lene