Svar: Kræsen - 11 mdr.
8. februar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Nye undersøgelser viser at børn der tilbydes variation over flere dage, vil være mere modtagelige for nye fødevarer. Undersøgelser viser også at børn ofte skal smage samme ret mindst 10 gange før de accepterer det og jeg tror de fleste forældre giver op, når barnet har knebet munden sammen og skubbet tallerkenen væk 5 gange i træk ....
Mit råd til dig er altså at du bliver ved med at servere så meget forskelligt som muligt. Det er fint at give ham små hapsere med leverpostej til frokost, så han får lidt du ved han godt kan lide, men sammen med dette skal han også have alt muligt andet og du skal give ham de andre ting og han skal smage de andre ting mindst 10 gange inden du holder pause med det. Han skal smage på det, det er fint at han tager det ind i munden, smager og spytter det ud. Efter 10 gange, vil han sandsynligvis acceptere noget af det :)
Mit forslag er derfor at du bibeholder det trygge, det vante og genkendelige og så supplerer med nye ting. De nye ting kan så varieres, så han hver 2-3 dage får genkendelighed. Det vil sige at du f.eks. med leverpostejen mandag serverer kogte ærter, majs og gulerod. Tirsdag serverer du leverpostejen med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og rød peberfrugt. Onsdag serverer du leverpostejen med rejer, ½ hårdkogt æg og avokadomos. Dette gentager du så igen, så han torsdag får som om mandagen, fredag får som om tirsdagen, lørdag som om onsdagen og søndag får han så noget helt nyt og så starter I igen.
Altså hele tiden give ham noget han kender og er tryg ved, men også giver ham nye fødevarer, der gentages igen og igen, så han tilsidst når at smage det mindst 10 gange. Ved at gøre på denne måde, så sikrer du også at han får lidt - nemlig sine leverpostejsmadder hver gang og derfor ikke går helt tommavet fra bordet.
Det vil være rigtig godt at supplere ham med en tyggetablet multivitamin. Køb f.eks. multitabs - de kan knækkes i kvarte og kan puttes direkte i munden på ham - de fås med forskellig smag og de fleste børn synes faktisk de smager meget godt (især dem med hindbær smag :))
Du kan også købe Kids Zoo som skulle sælges i helsekostbutikker, i udvalgte Matas butikker, i Føtex, Bilka, Kvickly, Superbrugsen samt på nettet. De skulle være udviklet til børn der ikke bryder sig om almindelige vitaminpiller og kan gives fra barnet er 1 år.
Med hensyn til til flydende vitaminer, så er disse fine nok, hvis man gerne vil give barnet vitamin, men de fleste indeholder ikke mineraler som calcium, fosfor, magnesium, selen, jern, jod mv. som børn også har brug for. Derfor anbefales det at give barnet en multivitamin tablet, som indeholder det hele :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske