Svar: Har du et tip til, hvordan jeg skal fordele mælken?
8. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne
Jeg synes det lyder rigtig fint, hvis du kan få din datter til at drikke ca. 550ml mme dagligt og derudover væske i form af vand. De fleste børn vil i 7 måneders alderen få deres mælkebehov dækket af 4 flasker dagligt og derudover ved at få vand af kop ... Dertil kommer jo så også mælk via maden, i form af lidt sovs, ost osv. som hun naturligt vil få mere og mere af i takt med at hun får mere og mere familiemad.
Jeg ville ikke bekymre mig om hendes indtag af kcal - hun vil naturligt have brug for sine 4 flasker dagligt og derudover skal hun også have almindelig energiberiget mad. Det vil sige at der skal tilsættes en tsk. fedtstof i al hjemmelavet mad, køber man færdiglavet mad behøver man ofte ikke tilsætte ekstra, med mindre det fremgår af pakken. Derudover skal der indgå mælk i grød og mos.
Når vi i Danmark anbefaler at energiberige børns kost, så er det fordi børn ikke vil kunne spise så store mængder føde, som de reelt har brug for, for at være dækket ind. De kan simpelthen ikke rumme så meget mad, der er nødvendigt til at dække det energiforbrug de lægger for dagen. Derfor skal hver enkelt lille portion energiberiges.
Små børn har også brug for fedt, for at kunne udvikle deres hjerne. De må ikke sættes på diæt, men skal have fedt nok og jeg kan intet forkert se i din datters vægt og længde. 8300g og 67 cm, det lyder super fint - hendes vægt og længde passer perfekt sammen og hendes BMI er ikke for høj! Jeg synes du skal prøve at gå ind i livets bog her på medlemssiderne og indtaste din datter længde og vægtmål fra fødslen og frem til nu, så kan du se hvor fint hun ligger og så vil du ikke være bekymret :)
Jeg synes ikke du skal holde pause med maden, men derimod blive ved med at tilbyde hende noget forskelligt. Jo mere variation du kan give hende, jo bedre er det og hun skal smage det mindst 10 gange før hun vender sig til det og vil spise mere af det.
Du skal ikke være bange for at hun ikke kan tygge, det kan hun sagtens med sine gummer. Faktisk er det en rigtig god idé at give hende noget inden hun får tænder, fordi hun så lettere vil kunne gumle på det, opbløde med spyt osv. uden at alt for store stykker bides af ... Dertil kommer at det kan være dejligt netop at gumle på noget, når gummerne klør fordi der måske er tænder på vej :)
Flaske inden sengetid, må du forsøge med og vil hun ikke have den, så må det være sådan. Så kan hun ganske givet drikke en større flaske efter nogle timer sen aften og sove et længere stræk derefter :)
Fortsat held og lykke med hende og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske