Brev:
Vil kun spise babymad - 10 mdr.
8. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Vil kun spise babymad - 10 mdr.
Hej Helen,
Jeg har forsøgt at bruge det svar du gav mig sidste gang, og mange af de idéer du gav, er også lykkedes!
Lily er nu blevet 10½ måned, begyndte ”rigtigt” i vuggestue 1. januar og trives egentlig meget fint derhenne. Vi har dog stadigvæk problemer med maden, da hun nægter at spise nogen former for mad med klumper i. Hun spiser alene babymad på glas, og så sutteflasken, hvilket har resulteret i at jeg hver dag har glasmad og en flaske med 240 ml. modermælkserstatning med til hende i vuggestuen. Hun har været syg en del gange, siden vi begyndte indkøring i december, og det virker som om at hver gang der er kommet lidt rutine på vores hverdag, så bliver hun syg, og så er vi tilbage til udgangspunktet. En dagsplan for hende ser (ca.) sådan her ud:
06:00 – Vågner og bliver ammet (jeg har kun meget lidt mælk tilbage, så det er mere hygge end mad).
07:00 – Får et glas go’nat grød fra Nestlé med vand eller mælk.
07:45 – Falder i søvn på vej til vuggestuen, og sover her ca. 3-4 timer i træk.
11:00-12:00 – Vågner og får et glas babymad.
Ca. 2 timer senere – er træt, får flasken med 240 ml MME og bliver lagt til lur, hvor hun sover 1-2 timer.
16:00 – Jeg henter hende, hun er oftest vågen.
16:15 – får et glas grød med vand eller mælk til.
18:00 – Vi spiser sammen, men hun tygger kun på ”vores mad” og spytter det derefter ud igen – derfor supplerer jeg med glasmad, for at hun får lidt i maven inden vi skal sove.
19:15 – Hun får en flaske med 210 ml. MME.
19:30 – puttes.
Hun vågner pt. Flere gange i løbet af natten, men vi prøver at vende hende af med at skulle spise om natten, så til trods for at vi pt. Lider af kronisk søvnmangel herhjemme og det er lidt hårdt når vi også skal på arbejde, så er vi standhaftige, og holder ved.
Jeg synes at det er rigtig hårdt lige pt. – jeg kan simpelthen ikke lure, hvordan vi kommer videre i mad-junglen. Vi snakkede om i dag at insistere på nu at hun skulle spise havregrød om morgenen, og at hun simpelthen måtte vænne sig til det, ved at blive præsenteret for det hver dag (hun har spist det tidligere, uden problemer). Problemet er bare, at de i Vuggestuen ikke har været så gode til at få fulgt op på at hun får spist, så jeg nogle dage har hentet hende, og så kunne konstatere at det eneste hun har fået at spise hele dagen, er at hun har nippet på lidt frugt og brød til formiddag, fået flasken over middag, og så igen frugt og brød om eftermiddagen (som hun ikke spiser, men bare sidder og tygger på).
Jeg har påtalt det og vi har nu lavet en aftale om at jeg skal skrive i deres dagbog, at de skal huske at give hende glasmaden, så jeg er sikker på at hun får mad. Og i og med at jeg har den tanke i baghovedet at hun ikke får nok mad, så er det svært at være ”hård” med de andre måltider, for jeg vil så gerne have visheden om at hun får spist.
Jeg er helt ærligt helt på bar bund – jeg er så bange for at vi ender med en lille pige, som overhovedet ikke kan spise noget rigtig mad.
Jeg er helt åben for dine gode råd – skal jeg insistere på at hun kan spise det der bliver serveret, eller blive fri, eller skal jeg sætte ind andre steder? Jeg håber virkelig at du kan hjælpe os.
På forhånd mange tak!
Med venlig hilsen
Christina