Svar: Vil kun spise babymad - 10 mdr.
8. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Christina
Det lyder som om at Lily sover rigtig meget og faktisk lidt som om at hun konstant er for træt og derfor ikke rigtigt har overskud til at spise mad, der kræver større koncentration ...
Det er naturligt at hun trættes, når hun er syg, starter i daginstitution osv. og der skal også være plads til at hun sover mere i sådanne perioder, men det er altså også vigtigt at hun ikke sover hele dagen væk, men i stedet holdes aktiv og vågen og at hun i løbet af dagen tilbydes mange små måltider. Det gør hun ikke nu, hun sover, vågner, får let tilgængelig mad og mælk og sover igen - det er ikke sådan det skal være - og jeg synes faktisk daginstitutionen har en forpligtelse til at hjælpe jer/hende med mere vågenhed og aktivitet for dagen!
En dagsplan til et 10 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes, det er en dejlig måde at vågne på og du har mere mælk end du tror!
Morgen 7-7.30: Havregrød, hjemmelavet evt. blandet med en færdig grød (ikke godnatgrød, da det er morgen!) Vand eller sødmælk af kop.
Sover morgenlur på vej hen til vuggestuen, men sover ikke mere end 1 time! Vækkes herefter
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg osv. Ved siden af dette kan hun så efterfølgende suppleres med lidt mos fra glas, så hun fyldes op og får det ekstra - men hun skal starte med mad i hånden og spise sammen med de andre børn ved bordet.
Flaske med 200ml og puttes til middagslur ca kl. 13.30, sover her 2 timer.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at sutte på, en lille portion tykmælk med revne æbler, banan eller måske lidt rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad, kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Hvis I får pasta med kødsovs og hun kan lide dette på glas, så bland disse to ting, så hun får både det hjemmelavede og det fra glasset som hun kender. Giv hende mere og mere af jeres mad. Vand af kop.
Flaske med 200ml mme og puttes til natten 19.30-20
Der er sandsynligvis en sammehæng mellem jeres datter store træthed og søvnbehov og deraf manglende overskud til at spise. Det er meget vigtigt at jeres datter ikke sover så meget, men hjælpes til at være aktiv og netop til aktivitet hører også at spise selv og få mad med bid i, mad der kræver hendes opmærksomhed.
Det kan I naturligvis gøre en masse for selv derhjemme, også hvis I holder lidt vinterferie de næste dage og i weekenderne, men vuggestuen har altså også en opgave her og det er da ikke rigtigt at I skal minde dem om at de skal give hende mad ...?! Det lyder fuldstændig galt ...
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske