Svar: Ondt i maven om aftenen
8. februar 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Mor
Dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at I har det godt alle sammen :)
Det er svært at sige, hvad det er præcist jeres datter reagerer på om aftenen, siden hun får ondt i maven. Min umiddelbare tanke er at hun måske har brug for at få noget ekstra at spise inden I putter hende.
Det kan være en portion havregrød, der gives som en del af putteritualet. havregrød giver god mæthed og ro i maven, det indeholder fibre, protein mv. som stabiliserer blodsukkeret over længere tid og også giver længere varende mæthed. Så på samme måde, som det er godt at starte dagen med, kan det altså med fordel også bruges inde sengetid.
Det skal naturligvis gives i passende afstand fra aftensmaden, så hun spiser begge dele :)
Derudover sender jeg jer her en plan for dagen, som den kan se ud til en pige på 17 måneder:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med kød og fiskepålæg, suppleret med forskellige grøntsager, ½ hårdkogt æg, rester fra aftensmaden som pasta, ris eller lignende. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion A38 eller lignende med revne æbler, banan, mysli, rugbrødsdrys mv. ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Evt. lidt før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - helt almindelig børnevenlig mad, som smager af noget og som I andre også spiser. Letmælk af kop.
Godnatgrød som indgår som en del af putteritualet og vand af kop. Puttes med godnathistorie og vågner hun om natten og er tørstig tilbydes hun vand.
Jeg håber at lidt ekstra mad inden sengetid vil give jeres datter mere ro i maven og hjælpe hende om aftenen. Hvis hun vedbliver at have ondt og vågner af smerter fra maven, som I mener, så bør I få hende tjekket af lægen :)
Håber dette kan bruge lidt videre på vej, fortsat held og lykke. Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske