Svar: Savner en mere fast søvnrytme
8. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Velkommen igen og tillykke med lillesøster :)
Det lyder som om at det går rigtig godt med maden om dagen og som om at du godt kunne give hende lidt ekstra mellemmåltider, blandt andet lidt i hånden, som hun selv kan sidde med og gumle på.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugtmos og frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop og ammes igen om eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mad der smager af noget, hun må gerne få lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks eller lignende ned i grøntsagsmosen og mosen er med alle grøntsager og ikke nødvendigvis altid kartoffel :) Vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes eller vælling og begynder herefter at kunne sove uden mælk midt nat, sover i egen seng.
Som du kan se ligner min plan for dagen rigtig meget din, bortset fra lidt mere mellemmåltid med noget i hånden at sutte på. Det er helt relevant at hun sover to lure dagligt, ofte vil hun kun sove 3 timer sammenlagt, når hun sover så lang en nattesøvn som hun gør på næsten 12 timer. Der er således ikke noget i vejen for at hun sover som hun gør om dagen, det lyder helt relevant til at dække hendes behov :)
Det kan være hensigtsmæssigt at hun sover den korte lur om formiddagen og en længere middagslur, fordi hun så ikke bliver så træt sidst på dagen, men modsat gør det ikke spor at du lader hende regulere det selv, så længe hun sover det hun umiddelbart har behov for. Nogle børn sover 2 lige lange lure på 1½ time hver, nogen sover 1 time formiddag og 2 timer eftermiddag og nogle børn gør modsat. Det er okay, fleksibilitet er der nødt til at være :)
Hendes uro når hun skal sove, skyldes sandsynligvis den motoriske udvikling hun gennemgår lige nu. Hun triller omkring, får sig lagt i stillinger hun ikke selv kan komme væk fra og hun føler motorisk uro i kroppen, når hun skal slappe af og overgive sig til søvnen. Det vil derfor være fint, at I prioriterer at sidde hos hende, holde hænderne på hendes krop, lader hende mærke tyngden af jeres hænder og varmen og på den måde hjælper hende til ro.
Hvis musik hjælper til at finde ro, så er det rigtig fint. Hun kan evt. få det med, hvis hun skal passes af andre :)
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, for mig at se lyder det meget som en fase I skal igennem. Det I oplever er normalt og tiden vil arbejde for jer - forhåbentlig er det en trøst at vide dette ... :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske