Svar: Videre med familiemaden, hvordan?
9. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Risgrød med gulerod er beregnet til børn på 4 måneder og er derfor ikke den bedste grød at servere til et 8 måneders barn ... derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne få din datter til at spise en lidt grovere og mere fiberholdig grødtype. Hvis hun ikke vil have din hjemmelavede grød, kan du så ikke købe en færdiglavet grød til hende, beregnet til børn på netop 8 måneder? Der findes mange muligheder her.
Din datter behøver ikke længere få grundmos med lidt af jeres mad i. Hvis I får lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, ris med sursød-sovs, laks med pesto, fiskefrikadeller eller lignende børnevenlige retter, så skal hun bare have retterne som de er. Det vil sige kartofler, pasta, ris moset med lidt sovs og kød, fisk osv. i stykker ved siden af. Får I så noget end dag, som hun ikke kan tygge sig igennem, så er det fint at supplere jeres mad med lidt grøntsagsmos specielt til hende.
En hel Mariekiks fylder godt i maven og er også sød ... så pas på med at bruge dem inden hun skal spise rigtig mad :) Det er fint at du forsøger med frugt, mad i stykker osv. - prøv når du giver hende små hapsere af mad, at få dem lagt ind i siden at munden på hende, så hun med det samme tygger sammen omkring det og derved lærer sig teknikken. Hvis madstykkerne kommer ind foran i munden, så vil hun sutte på dem og kan have svært ved at få dem ført med tungen over i siden, tygge og synke. Så ind i siden af munden til at starte med, det vil være en god idé :)
Når det er sagt, så viser nye undersøgelser at mad skal smages på mindst 10 gange før barnet har vænnet sig til den nye smag og konsistens. Så det er fint at hun tager det ind i munden, sutter og smager og tager det ud igen, det er meget fint at du udfordrer hende så meget som muligt. Jo mere varieret du kan få hende til at spise/smage jo bedre er det i forhold til at forebygge kræsenhed senere hen.
Du skal ikke være bange for at 'misse familiemaden' men netop give hende begge dele - både udfordre hende med mad i stykker og stadig også supplere med grød og mos, så du er sikker på at hun får mad nok :) Det kræver stor koncentration at spise mad i stykker og hun bliver hurtigt træt, derfor siger hun nogle gange fra før hun reelt er mæt nok og så er det fint stadig at give hende lidt mos.
Hvis du giver jerndråberne sammen med lidt frugtmos, så giv hende kun en spiseskefuld frugt. På den måde sikrer du dig bedst muligt at hun kan spise det hele.
Rigtig meget held og lykke, det lyder som om at I er rigtig godt på vej med maden - fortsæt den gode gænge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske