Svar: Vågner meget tidligt om morgenen - 11 mdr.
9. februar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Vicki
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt. Man må derudover forvente at jeres datter bliver ekstra træt, når hun starter i vuggestue og skal forholde sig til alt det nye der, og derfor naturligt vil have behov for at sove lidt mere end hun gør lige nu ...
Det er meget fint at I forsøger at putte jeres datter lidt senere om aftenen, men det vil ofte ikke være nok til at forlænge hendes nattesøvn. Ud over at putte hende senere om aftenen skal I også putte hende lidt senere om dagen og samtidig holde dagsøvnen på de ca 2½ time som hun sover lige nu.
Det er derfor fint at I putter hende, læser osv. som nu og lader hende sove lidt senere, men formiddagsluren skal også flyttes, så hun stille og roligt først kommer til at sove en time f.eks. mellem 9.30-10.30, middagsluren kan så ligge mellem 13-14.30 og hun vil derved naturligt også gå det lidt senere i seng.
I takt med at hun så bliver ældre, vender sig til at være i vuggestuen, begynder at have svært ved at sove kl. 9.30 eller sover meget kortvarigt om formiddagen, så kan formiddagsluren droppes helt og middagsluren vil således naturligt komme til at blive rykket lidt frem og have en varighed på et par timer, altså fint at sove mellem 12-14. Men lige nu skal hun hjælpes lidt på vej derhen og har naturligt brug for at sove 2 lure dagligt.
Så ja, det vil være fint at jeres datters formiddagslur flyttes og at hun tydeligt når at vise, at hun er rigtig træt, inden I putter hende :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske