Svar: Ingen søvn - 4 mdr.
9. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er naturligt at der sker en ændring i din datters søvn og rytme med den alder din datter har nu og det vil være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på at hun sov 3 lure i løbet af dagen. Ofte vil den sidste lur ligge så sent, at hun naturligt vil gå sent i seng og det er helt normalt for alderen. Dette ændrer sig i takt med at hun bliver ældre og begynder at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt.
Det er derudover vigtigt at du sikrer dig, at din datter spiser mælk nok i løbet af dagen. Mange børn vil i 4 måneders alderen lade sig forstyrre af de ting der sker omkring dem og koncentrere sig ikke om brystet på samme måde, som tidligere. Hun spiser, slipper, kigger på dig, smiler, tager fat igen, spiser lidt, slipper igen og kigger efter hvad der sker omkring hende - hendes fokus er på mange andre ting end at spise. Derfor kan man meget hurtigt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt.
Det er derfor vigtigt at du søger for at tilbyde hende brystet hyppigt nok dagen igennem, helt fra morgenstunden og det kan være fornuftigt i en periode, at du ammer hende både når hun vågner af en lur og igen inden hun skal sove igen. Det øger din mælkemængde lidt og hun bliver fyldt lidt ekstra op, så hun om dagen måske kan sove lidt mere end 30 minutter af gangen.
At hun på det sidste også har været snottet vil naturligt gøre at hun spiser endnu dårligere og ikke får helt nok mælk indenbords og at hun også søger brystet hyppigere, fordi det at die letter vejrtrækningen. Samtidig vil det at hun er snottet og luftvejene klotter til naturligt også gøre at hun sover dårligere når hun sover ...
Det er en god idé at du forsøger at putte hende i voksiposen, hvis det er den hun sover i om dagen, når hun sover en god lang middagslur. Du kan sagtens bruge denne indendøre også, du skal bare sikre dig, at hun får lettet lidt på dynen, så hun ikke sover for varmt og du må gerne åbne vinduet i soveværelset inden hun puttes der, så rummet er fyldt med kølig og frisk luft, når hun bliver puttet.
En rytme med 3 lure dagligt, hvor hun sover lidt længere end nu og hvor hun går lidt senere i seng, kan godt være med til at give en forskel hos jer. Prøv derfor om du kan arbejde på at hun nu sover formiddagslur, middagslur og en lur sidst på eftermiddagen / først på aftenen (ofte ligger den sidste lur omkring kl. 18) hvorefter hun så vil være vågen om aftenen og først gå til ro, når klokken f.eks. er 22 ...
Det kan være en god idé at gøre aftnerne i denne alder til familietid i stedet for partid og i stedet få en sammenhængende nattesøvn. Som sagt ændrer det sig igen stille og roligt hen af vejen :)
Jeg håber at ovenstående giver lidt indblik i hvad der måske sker hos jer og hvordan du kan arbejde lidt videre og hvad du kan forvente.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske