Svar: Er mine børns vægt i orden?
10. juni 2004
Alder:
2 år
Først vil jeg lige sige at en vurdering af vægt ud fra en mail ikke siger ret meget. Det handler jo meget om, hvordan barnet er bygget, hvordan det trives og generelt virker.
Samtidig er en gennemsnitsvæt ikke så vigtig. Det der er vigtigt er at barnet følger sin egen kurve og dermed hele tiden er i trivsel.
Når jeg ser på vægtkurver vil jeg sige at en dreng på 136 cm gennemsnitligt vil veje ca. 30 kg.
En pige på 86 cm vil gennemsnitligt veje ca 12,5 kg. Med en vægt på 10,5 kg ligger din datter på det der hedder 3%. Hun ligger således på den underste kurve, men altså inden for normalområdet når man sammenholder vægt i forhold til højde.
Hvis du henvender dig til egen læge eller sundhedsplejerske, så kan du få vist en vægtkurve og I kan sammen se, hvordan dine børn ligger og hvorvidt de følger egen kurve.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske