Brev:
Vil ikke sove, når det er aften - 2 år, 2 mdr.
9. februar 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Vil ikke sove, når det er aften - 2 år, 2 mdr.
Hej Helen.
Tak for dit sidste råd ang Lucas´s søvn problemer. Jeg har nu prøvet at følge dem til punkt og prikke, men det har desværre ikke haft den ønskede effekt. Lucas syntes stadigvæk ikke det er sjovt at skulle sove desværre og klokken er stadigvæk omkring 22-23 stykker før han falder omkuld.
Til at starte med tog jeg fat i Vuggestuen for at indblande dem i problemet og fik dem til at sætte Lucas´s middags lur ned til max 2 Timer fra 12 til 14
Hvor efter vi i en periode kørte med at Lucas blev vækket kl 06.45 om morgnen og kom i Vuggestue sov til middag max to timer og om aftenen holdte vi ham lidt ekstra vågen så han kunne føle sig træt som dit råd lød, jeg forklarede ham at han skulle sove og at der ikke var noget at være bange for og at mor hele tiden var der til at passe på ham, men lige lidt hjalp det, han skreg bare som han plejede og steg ud af sengen og kom listende ind i stuen med sutten og dynen på slæb.
Jeg har prøvet at vise ham at det ikke er særlig sjovt at være oppe om aftenen med mor, ved at stryge tøj, tørre støv af og hele tiden sørge for at han kunne høre mig men lige meget hvad jeg fortager mig syntes lucas at det at kigge ud i luften er meget sjovere end at ligge på værelset og skulle sove.
Lyset i gangen har været tændt og døren på klem, heller ikke det har haft den ønskede effekt.
Jeg har prøvet at være bestemt, ved at ligge ham med det samme når han var stået ud af sengen, sidde "vagt" ude i gangen og tale til ham igennem dør sprækken så han hele tiden fik afvide han skulle blive i sengen og sove.
Jeg tog igen fat i vuggestuen og forklarede mit problem og forslog at vi endnu engang satte middagsluren ned, tros en del modvilje fra Vuggestuen pga han sover så tungt til middag der, og er meget livløs når de prøver at vække ham, fik jeg dem dog med til at skære endnu en halv time af hans middags lur.
Det vil sige at han nu kommer op mellem 06 & 06.45
sover til middag fra kl 12 til 13.30
og bliver puttet til nat kl 20-21
hvor vi så kæmper indtil han overgiver sig og det kan nogen gange tage meget meget lang tid klokken kan godt blive mellem 22 & 23.30.
Jeg har prøvet at "snyde" ham til at sove, ved at slukke alt lyset i lejligheden og selv gå i seng på samme tid, og så lade ham sove i en weekend seng i soveværelset, hvor jeg har med en bestemt tone bedt ham om at tie stille og give sig til at sove mens jeg selv har lagt i min seng, hvor jeg efter noget tid er listet stille ud og sat mig i mørket i stuen så han ikke skulle opdage at mor ikke længere var tilstæde, men dette virkede dog kun en enkelt gang.
Har prøvet at skære hans middagslur helt væk her hjemme i weekenderne, men det er dog ikke gået. Så falder ham omkuld ved 16-17 tiden og power napper ca 20-30 min og så er han køreklar igen
Så jeg står stadigvæk med problemet at Lucas ikke vil sove om aftenen og er meget rådvild omkring hvad jeg skal gøre, da jeg efterhånden føler at jeg har prøvet alt for at gøre "det at skulle sove" så rart for ham som muligt, med sang, historie, nussen i håret osv. men den ønskede effekt bliver desværre væk.
Så står igen med håret i postkassen og ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op.
Håber du har flere gode råd der kan afprøves.
Venligst Maibritt