Svar: Vil ikke sove, når det er aften - 2 år, 2 mdr.
9. februar 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Maibritt
Det lyder som om at Lucas er en meget tryghedssøgende dreng, der har brug for at være sammen med dig om aftenen. Du skriver at han har det fint med at kigge ud i luften, bare I er sammen ... :) Det tyder jo på et utroligt stort behov for at have dig nær.
Han er 26 måneder nu og sover i følge dit brev 1½ times middagslur og en nattesøvn fra kl. 22.30 til 06.30, det vil sige 9½ times søvn i døgnet. Det er ikke meget og han må være træt, hvis det er sådan han sover dag efter dag efter dag!
Jeg tænker derfor at du skal prøve at opgive planen om at han skal puttes og sove selv på værelset, for det føler han sig tilsyneladende ikke særlig tryg ved som tingene er lige nu. Hvorfor ved jeg ikke, men han søger dig med det samme og er tydeligt ked af det og ulykkelig, når han bliver bedt om at blive i sin seng...
Hvad ville der ske, hvis han fik lov til at lægge sig til at sove i stuen og du så derefter puttede ham ind i egen seng eller hvis du lod ham sove i soveværelset velvidende at du også kom ind og lagde dig der senere? Jeg ved godt at han på sigt skal lære at sove i sin seng på sit værelse, men når det ikke hjælper at vise ham at du er der, være i nærheden, stryge tøj, tænde lys, lade døren stå åben osv. når han bare vil være i nærheden af dig, for at falde til ro - er det så ikke sådan det er nødt til at være i en periode? Når han så føler sig tryg nok til at sove på værelset så skal han naturligvis flyttes tilbage.
Jeg ved fra et af dine tidligere breve at din mand rejser meget og ofte er væk i nogle uger af gangen. Kunne det tænkes at jeres dreng søger dig ekstra meget, fordi han er bange for at du også forsvinder? Børn vil naturligt i 2-3 års alderen begynde at have flere tanker og vil kunne være bange for forskellige ting, men vil ofte ikke kunne sætte ord på en angst eller uro de føler. Måske er han reelt urolig for om du pludselig også er væk en dag og har måske derfor ekstra behov for at have dig nær og søger dig derfor ekstra meget ...
Der må være et eller andet som gør, at han så tydeligt protesterer mod at blive puttet på sit værelse alene. Han må jo være i søvnunderskud så det batter og burde derfor naturligt falde omkuld, når det blev aften og sengetid, hvis man sad lidt hos ham, beroligede og betryggede ... Hvis det altså passer at han kun sover 1½ time om dagen, det er jo også en mulighed at han der sover mere end du tror/får at vide :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham og med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske