Brev:
Opstart på skemad - 6 mdr.
9. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Opstart på skemad - 6 mdr.
Kaere Helen,
Vi har en dejlig datter paa 6,5 maaneder, sund og rask og i det hele taget for det meste glad og aktiv. Da hun var knap 6 maaneder var hun 66 cm lang og vejede lige over 6,5kg.
Vi startede med ske mad for en maaneds tid siden, da hun var 5,5 maaneder gammel, eftersom hun virkede meget parat, rakte ud efter vores mad, gabte, naar vi spiste med hende paa skoedet og i det hele taget virkede utroligt interesset i mad generelt. Vi startede med lidt groed een gang om dagen i starten og har langsomt opgraderet til at give hende lidt tre gange om dagen over den sidste maaned. Saa for oejeblikket er dette her en nogenlunde plan for hendes maaltider om dagen - alt er selvfoelgeligt cirkatider:
Ca 7: vaagner
7.30/8: groed med frugt, kop med vand
9: ammes
10-11: formiddagslur
11: frugt og/eller groentsagsmos, kop med vand
12.30: ammes
ml13/14: eftermiddagslur
ml15:30/16: ammes
16:30-17: kort eftermiddagslur
17:30/18: frugt og/eller groentsagsmos, kop med vand
19: ammes
19:30/20: puttes
Derudover ammer jeg som regel to gange om natten – paa vidt forskellige tidspunkter (se mit sovespoersmaal). Det kan vaere kl 24 og ml kl 3 - 4 eller hun sover nogle gange et straek helt til 2-3 tiden, faar mad der og saa igen ved 5-6 tiden.
Indtil videre har vi holdt os til risgroed, men jeg har lige koebt noget havregroed, som vi vil forsoege med i morgen. Af groent har hun indtil videre smagt soed kartoffel, pastinak, gulerod, broccoli (som ikke var specielt populaert) aerter og majs, og af frugt mest aeble (som hun er helt vild med), men ogsaa lidt mango, papaya, melon, avocado, sveske og paere.
Men jeg er i tvivl om mange ting ang mad og synes jeg bruger meget tid paa at bekymre mig om hvad der er det rigtige at goere med vores datter.
Sagen er at hun stadig virker som om hun har meget svaert ved at spise skemad. Hun drikker meget gerne vand og drikker ogsaa gerne groeden som en hund, men vi forsoeger ikke at give hende maden paa den maade eftersom det vel er meningen at hun skal oeve sig i at spise den ’rigtigt’? Men det betyder at det er meget variende hvor meget der kommer indenbords. Paa gode dage er det vel en halv deciliter per maaltid men nogle gange kan det vaere et par teskefulde og saa virker hun som om hun har faaet nok og mister interessen. Hvor meget er det ’meningen’ hun skal spise per maaltid?
Vi har hele tiden gjort hvad vi kunne for at skabe en god stemning omkring maaltiderne, saa naar hun signalerer kraftigt at det er nok, presser vi hende ikke specielt meget. Jeg er dog i tvivl om om vi evt skulle forsoege lidt mere, men de gange vi har gjort det, er det endt i skrig og graad, og det har vi saa bedoemt ikke var det vaerd, og at det vigtigste lige nu er at hun associerer mad med noget positivt og hyggeligt.
Men hvor laenge vil du sige et typisk maaltid skal vare? Og er der nogle teknikker til at forsoege at laere hende hvad hun skal goere med skemad – eller er det bare et spoergsmaal om taalmodighed? Det virker som om hendes tunge kommer i vejen hele tiden. Jeg spekulerer ogsaa paa om det maaske er for meget med tre maaltider, naar det er svaert for hende?
Her de sidste par dage er der saa tilstoedt nogle yderligere ’komplikationer’:
For det foerste synes vores datter nu at det kun er sagen at faa mad af far. Naar jeg proever er det med sammenklemt trutmund, madprusten og vaergen med haand som resultat – ikke uvenligt og ofte efterfulgt af en gavtyvesmil, men bestemt og ikke til at forhandle med med mindre jeg vil tvinge skeen ind i munden paa hende, og det har jeg altsaa ikke lyst til.
Men naar hendes far saetter sig ned, er der stor aaben mund og entusiastisk sparken med benene.
Er det normalt og hvordan takler vi det bedst? Skal vi lade ham tage teten med madgivningen et stykke tid indtil hun har laert spiseteknikken lidt bedre ud fra devisen at det trods alt er bedre at hun oever sig end at hun bare sidder med sammenklemte laeber og fraekt smil? Eller skal vi insistere paa at hun skal laere at vi begge kan give mad?
For det andet har hun faaet noget der ligner forstoppelse, hvor hun bruger lang tid paa at presse men kun faar meget smaa portioner affoering ud (som dog ikke virker specielt tykt, men meget lidt kornet). Vi har ikke givet bananer endnu, fordi vi hoerte det kunne vaere forstoppende i starten, men er der noget andet vi skal undgaa? Eller give mere af?
Derudover virker det som om hendes numse er meget foelsom over for denne nye mere klistrede affoering. Hun er meget roed, der hvor affoeringen saetter sig i bleen efter den er kommet ud selvom vi forsoeger at skifte hende straks efter hun har skidt. Men er denne foelsomhed normal eller kan det ogsaa vaere tegn paa overfoelsomhed eller allergi overfor nogle af de ting vi har givet hende at spise? Da hendes numse begyndte at blive roed var det ikke direkte i forbindelse med introduktionen af nye madvarer, men hvor lang tid kan der typisk faa foer de reagerer overfoelsomt over for noget?
Derudover virker hun ogsaa meget mere interesseret i fingermad end i skemad. Saa snart hun faar noget mad i haanden selv, giver hun sig straks til at tygge og gnave paa det. Jeg er lidt bekymret for at give hende ting at spise som hun kan bide over (hun har endnu ikke taender, men hendes kaeber er forbloeffende staerke), men vil gerne begynde at give hende noget at gumle paa, for det virker som om hun synes det er vildt sjovt. Vi giver hende for eksempel gerne et stykke agurk, og har ogsaa en enkelt gang givet en riskiks uden salt. Hvad er godt at give paa dette stadie?
Og sidst men ikke mindst kunne jeg godt taenke mig saa smaat at drosle ned paa amningen, men er det for tidligt naar hun ikke spiser mere end hun goer? Og hvilken amning ville du foreslaa at skippe foerst?
En masse spoergsmaal – haaber jeg har faaet det hele med, og jeg glaeder mig til at hoere fra dig.
Mange hilsner
en forvirret mor