Svar: Opstart på skemad - 6 mdr.
9. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære forvirrede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
For mig lyder det som om at det faktisk går meget fint hos jer, dette vurderer jeg ud fra at jeres datter forbinder det at skulle spise med noget hyggeligt og rart og hun vil gerne smage og spiser skemad efter en fast rytme. Det er meget fint og det skal I holde fast ved.
De fleste børn vil spise ca 1 dl. grød eller mos med vand af kop til og efterfølgende amning. Det er bedre at hun spiser 3/4 dl. grød eller mos og får bryst efterfølgende, end at hun spiser 1½ dl. skemad og afviser brystet.
Med den alder jeres datter har nu, vil det være rigtig fint at udvide hendes indtag af fødevarer betydeligt - jo mere forskelligt jo bedre, jo mere forebygger I også kræsenhed fremover. Hun skal have mad der smager af noget og mad der tager udgangspunkt i jeres mad og det vil være rigtig godt at du også giver hende mad i hånden, som hun kan gumle på og øve sig mundmotorisk med. Igen - øvelse gør mester.
Du kan lave grøntsagsmos af: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder.
Det vil være godt at du begynder med kød eller fisk i mosen og giver dette både til frokost og om aftenen og udgangspunktet er den mad I andre spiser. Du kan f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give hende det ned i mosen, ligesom sovs også er godt til at give smag. Hvis I skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, og det er krydret med løg, timian, oregano eller lignende milde krydderier, så må hun gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos.
Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt at imødekomme dette og anerkende den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til skemad. I kan derfor med fordel starte et måltid med lidt i hånden, for at signalere at det nu er spisetid og dermed lade hende instille sig lidt på, hvad der nu skal ske.
Hun skal sidde i den høje stol, når hun spiser og hvis far har bedst held med at give hende lige i øjeblikket, så fred være med det :) Lidt mad i hånden, kan dog også være med til at motivere. Mad i hånden kan være af den bløde type som appelsinbåde eller store både af f.eks. blomme, som hun kan sidde og sutte saften ud af. En æblebåd knækker let og kommer let galt i halsen. Også ristede rugbrødsbjælker er en god idé - du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem :) Men i princippet må du give hende stort set alt, hvad hun kunne tænkes at ville synes om, du skal bare sikre dig at hun er under opsyn og ikke får noget galt i halsen.
Skemaden skal gives med ske og det er naturligt at hun stikker tungen frem og forsøger at sutte den til sig med tungen. Det er fordi hun bruger tungen, når hun dier ved brystet og hun skal lige finde ud af at spise med den nye teknik. At hun tager tungen frem og at hun nogle gange virker til at spytte maden ud er altså normalt sammenhængende med at hun mangler teknik og betyder ikke, at hun ikke kan lide maden.
Et måltid skal ikke vare meget længe, nogle børn sluger næsten maden, andre børn skal have mere tid og det er helt fint at sidde ved bordet mellem 15-30 minutter. Det er en god idé at give hende så mange små måltider som muligt, netop fordi genkendelighed og øvelse er vigtigt. Så jo mere I prøver, jo bedre er det faktisk, jo mere finder hun ud af, hvad det drejer sig om.
Det er vigtigt at hun får vand nok og at du bibeholder amningen 6 gange dagligt den næste måneds tid, netop for at undgå forstoppelse. Det er vigtigt at hun får væske nok og først i 7 måneders alderen vil man normalt begynde at erstatte en amning med skemad.
Den første amning der ryger er amningen om natten og her er jeres datter ved naturligt selv at regulere ind, nogle gange får hun kl. 24, andre gange først kl. 02 og det er rigtig fint. Det er helt relevant for hendes alder. I 7 måneders alderen vil amningerne formiddag og eftermiddag ofte forsvinde og de 4 amninger som bibeholdes vil ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Det er fint at holde igen med banan og I kan give lidt svesker, blommer, fersken, abrikosmos som er godt til at sætte gang i maven :)
Det er sandsynligvis syren i maden hun reagerer på og det har ikke noget med allergi at gøre, at hun lige nu får rød numse. I kan smøre hende med en barrierecreme, en lidt vaselineagtig salve, som lægger en hinde på hendes hud, så syren ikke så let kan trænge ind. Den kan altså bruges forebyggende.
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes, tilbydes evt. lidt frisk frugt at sutte saften ud af, vand af kop
Powernapper, men denne vil ofte begynde at kunne springes over i 6 måneders alderen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet varierer efter hvorvidt hun har sove powernap eftermiddag eller ej
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Nogle børn sover også til kl. 02, bliver ammet og sover til næste morgen tidlig og en sådan rytme er også helt fint. At sove igennem i denne alder vil normalt være at sove 5-6 timer uden at få mælk, så jeres datter sover igennem, de fleste nætter :)
Jeg håber jeg er kommet omkring alle dine spørgsmål og at du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske