Svar: Sove i egen seng - 4 mdr.
10. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
De fleste børn vil i 4 måneders alderen have en rytme, der ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. og sidste lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat: Evt. flaske
Børnene har som regel behov for 6 flasker i døgnet, naturligvis afhængigt at hvor store mængder de indtager hver gang, der er jo her forskel på om man har børn der roligt spiser sig igennem 150ml eller børn der sluger 200ml og virker umættelige ...
MME mætter mere end modermælk og derfor vil forældre der giver flaske ofte opleve at de kan give et måltid mindre i døgnet end børn der ammes har behov for. Det betyder også at børn der får flaske ofte tidligere vil kunne undvære flaske midt nat, hvor børn der ammes ofte har brug for mælken her.
At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5 timer uden at få mælk og hvis du oplever at dine drenge er i stand til at få flaske og sove fra kl. 20 til 02, hvor de så får flaske igen - så sover de igennem og det er meget fint. Herefter vågner de naturligt og har så brug for flasken igen tidlig morgen.
Hvis aftenflasken gives allerede kl. 19-19.30, så kan man godt nogle gange forsøge at give en flaske sen aften, som børnene kan spise mere eller mindre i søvne. Det vil sige give flasken allerede kl. 23 for derefter at få lov til at sove sine sammenhængende 5 timer ... Men fungerer det bedre for alle at lade barnet regulere det selv, så er det naturligvis rigtig fint :)
Generelt bør børn der får flaske sidde op, når de spiser. Der er når man giver flaske en risiko for at der sker tilbageløb i barnets ører, hvorved risikoen for mellemørebetændelse er større. Derudover bør man altid sætte sig med barnet i favnen, som når man ammer, fordi barnet har brug for samme nærhed og kontakt.
Men nogle gange kan det, som når man ammer, være rigtig dejligt at man kan ligge ned eller at man kan lade barnet ligge, hvor det er, når man giver flasken. Det kan her være en god idé at elevere hovedenden lidt, så barnet ikke ligger helt fladt, enten ved at have en lille pude, et tæppe eller lignende inde under madrassen i hovedenden. Børnene er for små til hovedpude :)
Det er nogen god idé at tilbyde alle måltider liggende, men det er okay at gøre det en gang imellem - ligesom man om natten også naturligt ofte vil ligge ned og amme og om dagen vil sidde op.
Fordelen ved at give flaske er jo blandt andet at du ved præcist hvor meget mælk dine dreng har drukket, derfor vil du også med lidt hovedregning kunne finde ud af, hvorvidt det er okay at lulle dem videre i søvnen eller om de bør tilbydes ekstra mælk, når de har deres små opvågninger om natten :)
Med hensyn til at tage dem (eller især Rasmus) over i jeres seng, så synes jeg ikke dette er problematisk lige nu. Det er fint at holde fast i at han skal sove i egen seng og vende ham til at falde i søvn der, men den ekstra tryghed han virker til at have behov for, skal han naturligvis have :)
Håber at jeg er kommet lidt rundt om det hele, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske