Svar: Hvorfor egentlig sove på eget værelse?
10. februar 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Mariams forældre
Der er absolut intet i vejen for at I sover sammen alle tre. Faktisk tror jeg at mange søvnproblemer ville være væk, hvis man valgte at sove sammen i stedet for at lægge børnene væk fra sig ... et eller andet sted, så er vi jo flokdyr og har det bedst og er mest trygge, når vi er sammen :)
Går vi bare tilbage til bedsteforældres tid, så var det mange steder helt naturligt at børn og voksne sov sammen og at de større børn delte værelse sammen. Det var i de fleste familier ikke så almindeligt at hver person havde hvert sit soveværelse, som jo er mere og mere almindeligt i dag.
Det man skal medtænke i forhold til at børn og voksne deler soveværelse er børn ikke har brug for at opleve forældre have sex med hinanden. Voksenseksualitet er noget der hører voksne til og vågner jeres datter, imens I forældre elsker med hinanden, så vil det virke skræmmende, voldsomt og uforståeligt for hende.
Igen skal man jo så også huske på at vi jo kan have sex mange andre steder end i soveværelset, så det behøver ikke være en hæmsko at børnene ligger der - for nogen parter :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske