Brev:
Afbrudt søvn - 10 mdr.
10. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Afbrudt søvn - 10 mdr.
Hej Helen.
Ja så er vi tilbage igen med behov for råd og vejledning ift. nattesøvnen.
Vores datter er nu 10 måneder. Hun kryber frem i vældig fart, men er stadig ikke kommet i kravlestilling. Hun er så småt begyndt at rejse ved møbler - specielt i tremmesengen.
Men den kære nattesøvn eller mangel på samme er ved at gøre os med frustrerede.
Hun får flaske inden hun bliver puttet, men vil som regel kun have ca. 100 ml. Hun falder ret hurtigt i søvn. Hun sover så cirka 2-3 timer og herefter går natten ellers med opvågninger konstant.
Indtil midnat kan vi få hende til at falde i søvn igen ved at nusse lidt, give sut, vende hende lidt i sengen osv. Men fra midnat er der stort set intet der virker - hmm andet end sutteflaske.
Hun får så en flaske omkring midnat - i håb om at hun så kunne sove til morgen. Men hun vågner konstant og bliver rigtig ked af det. Det har ingen betydning hvor meget mælk, hun får til midnat - om det så er 150 eller 50 ml. (har aldrig kunnet få hende til at drikke 200 ml på en gang)
Det har derfor været nødvendigt for os at give hende endnu en flaske i løbet af natten og faktisk nogle gange tidligt morgen også. Bare for at hun kan falde i søvn. Og et eller andet sted må det vel også være forvirrende for hende. Hvorfor må hun få flaske til midnat, men ikke kl 2 eller 4. Hun ved jo ikke hvad klokken er.
Hmm ja jeg ved det. Hun er vel blevet vænnet til kun at kunne falde i søvn igen ved at få flaske. For det har faktisk ikke den store betydning for hende hvor meget mælk der er i - eller om det bare er vand.
Jeg synes vi roder rundt i tingene og prøver alt for meget forskelligt, hvilket vel heller ikke er godt for hende. Men jeg aner virkelig ikke hvad vi skal gøre mere.
Kan jo læse mig frem til at i hendes alder ville en flaske om aften og sen aften eller aften og tidlig morgen være passende, men jeg kan slet ikke finde ud af, hvordan vi skal få det indført. Der er bare ikke rigtig nogen af de ting, der lykkes. For enten er hun vågen flere timer i løbet af natten, hvis hun først skal have mælk om morgenen eller også vågner hun kl 4 og kan ikke falde i søvn igen.
Håber du har et lille råd til, hvad vi kan gøre. Om du ser det som om, hun reelt stadig er sulten om natten eller om det ganske enkelt er blevet en vane, at hun skal have flasken for at kunne falde i søvn. Det skal lige siges, at hun ikke falder i søvn af flasken til middag og heller ikke når hun puttes om aftenen.
Hun spiser pænt i løbet af dagen, men de sidste par uger har vi ikke rigtig kunne få ret meget frokost i hende. Men morgen og aften spiser hun ret store portioner.
En anden ting hun er begyndt at trille på mave og sove videre på maven. Er det okay i hendes alder nu. Hun kan godt vende sig - gør det sjældent fra ryg til mave.
Ser frem til at høre fra dig....
Venlig hilsen
Jette