Svar: Afbrudt søvn - 10 mdr.
10. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Jette
Som jeg ser situationen hos jer, så er der sandsynligvis flere ting der spiller ind, men det handler mest om den udvikling jeres datter lige nu går igennem. Selvom hun ikke kommer op i kravlestilling endnu, så er hun begyndt at rejse sig ved tingene, hun lægger sig om på maven og lyder i det hele taget til at være motorisk meget aktiv - ikke bare når hun er vågen, men også når hun sover.
Det betyder at hun har rigtig svært ved at finde fysisk ro om natten, hun virker nærmest rastløs i kroppen, det er kroppen som ikke vil ligge stille. Derfor vågner hun og har brug for hjælp til at finde roen igen og her virker flasken så bedst. Ikke fordi hun har brug for særlig meget mælk, men fordi det er trygt og rart, hun slapper af og kan sove lidt videre, - indtil næste opvågning kommer, så er den gal igen.
Derfor er der naturligvis noget problematisk i at give hende flaske hver gang hun vågner, i princippet behøver hun den ikke men kan fint nøjes med at få flasken 2 gange og så blive puttet med kærtegn, beroligende hænder osv. for på den måde at hjælpe hende til fysisk ro.
Hun må gerne tumle rundt om natten, hun må gerne trille om og sove på maven, hvis hun sover bedst sådan - faktisk sover nogle børn bedst på maven, netop når de skal finde fysisk ro. Så lad hende også tumle rundt og reager ikke på hendes uro, med mindre det er nødvendigt fordi hun er ked af det og frustreret.
Sundhedsstyrelsen anbefaler først juniordyne fra 12 måneder, men hvis din datter er en fysisk stor pige, så kunne du overveje om ikke hun skal have en større dyne. Den kunne svøbe sig omkring hende og måske give hende større ro om natten.
Planen for dagen følger planen jeg har sendt dig tidligere og det er her en god idé at indføre godnatgrøden inden sengetid, så du er sikker på at hun ikke vågner på grund af sult. Det er rigtigt at din datter ikke kender klokken og derfor godt kan blive forvirret over at hun nogle gange får flaske og andre gange skal sove uden, men det er jo et eller andet sted også vigtigt at hun lærer at fornemme sit behov. At hun begynder at fornemme hvorvidt hun egentlig er sulten, tørstig eller faktisk ikke behøver noget og den fornemmelse kan du også hjælpe hende med, ved netop at sætte en anden form for beroligelse ind i stedet for flasken. Hun er ikke afhængig af flasken for at sove dag og aften og derfor burde hun også kunne om natten - men lidt mælk skal hun naturligvis stadig have :)
Så der sker meget med jeres datter lige nu og det er en fase I skal igennem, en periode - det hjælper ofte at tænke i netop perioder ...
Måske var det en idé at få bedsteforældre eller et par gode venner til at passe lillepigen en aften og nat. Så kan I forældre lave noget andet og få lov til at sove og samle lidt ekstra energi til at stå denne periode igennem :)
Håber mine tanker kan bruges lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske