Brev:
Jaloux delebarn?
13. juni 2004
Alder:
3 år
Jaloux delebarn?
Kære brevkasse
Jeg er alenemor til en dreng på 3 år og har været det i de sidste 2 år. Det sidste halve år har jeg været kæreste med den dejligste fyr og vi går med planer om at flytte sammen, når han har fået sit hus solgt.
Der er bare et stort problem og det er hans søn, som også er 3 år, og som han har hver anden weekend. Hver gang han ser mig eller min søn, er det som han "ser rødt". Han bliver sur og kontrær og skaber hele tiden konflikter. Min kæreste siger også, at han bliver en helt anden, når han er sammen med os. Han oplever ham helt anderledes glad og kærlig, når han er alene med ham.
Det er næsten et år siden hans forældre gik fra hinanden, hvilket var ret voldsomt med retsag, politianmeldelser og ingen samkvem i en måned.
Vi er i tvivl om, om han er jaloux over, at der er andre, der vil have hans fars opmærksomhed, eller om han er bange for et brud igen.
Vi er dog begge enige om, at et 3- årigt barn ikke skal sætte dagsordenen for to voksne mennesker, men derfor vil vi gerne have nogle råd til, hvordan vi klarer situationen - for som den er i øjeblikket er den uholdbar!
Min søn og min kæreste er derimod helt vilde med hinanden og de tilbringer meget tid sammen. I de weekender, hvor min kæreste har sin søn, bliver min søn sat lidt ud på et sidespor - forståeligt nok for vi voksne, men det forvirrer min søn meget og det skærer selvfølgelig i mit hjerte, at se ham blive afvist. Hvordan skal min kæreste forholde sig i den situation?
Jeg håber du kan give os nogle gode råd til at komme videre, for det er jo ikke hver dag i livet at man render på den eneste ene og gerne vil beholde ham....
Kærlig hilsen fra en frustreret mor og papmor.