Svar: Grøntsagsmos... hjælp
10. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er vigtigt at du ikke trapper mængden af mme op, han bør med den alder han har få 4 flasker mme dagligt og du bør holde dig til dette. Ellers risikerer du at han indtager så meget mælk, at han af den grund afviser grød og mos.
Det er også vigtigt at du giver ham så mange smagsoplevelser som muligt, jo mere forskelligt, jo bedre er det. Det skal altså være nyt og spændende og du må veksle mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad for at få så meget variation ind som muligt.
Det er også vigtigt at han tilbydes mad i hænderne. Det handler ikke om at han skal blive mæt af det, men om at lære ham at det at spise er dejligt og at det man putter i munden kan smage forskelligt og have forskellig konsistens. Samtidig styrker det ham mundmotorisk at sidde med noget selv og du skal derfor prøve at starte hvert måltid med noget i hånden, lad ham gumle og sutte på noget forskelligt imens du gør grød og mos klar og følg så efter med skemaden.
Det er vigtigt at du følger en fast plan for dagen og tilbyder ham måltider på faste tidspunkter. Det er vigtigt at tilbyde ham 2 grøntsagsmos med kød og fisk og 2 grødtyper i løbet af dagen.
Du skal tage udgangspunkt i den mad i andre får og han skal have mad der smager af noget. Hvis I andre spiser lidt ris, sovs, grøntsager, frikadeller, kødsovs eller lignende, så giv ham noget af dette også. Og igen - også noget af jeres mad i hænderne, som han selv kan sidde med og gumle på.
En plan for dagen du bør følge ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Starter med at få lidt frugt i hånden at sutte på og imens laver du så havregrød eller anden form for grød - hjemmelavet eller færdiglavet. Bland gerne lidt forskellige typer af grød, så du får varieret og stille og roligt får ham til at spise mere fiberrig grød. Du kan f.eks. godt blande lidt risgrød med havregrød, så han vender sig til den nye smag.
Formiddag 9.30: Tilbydes igen lidt frugt i hånden at sutte på og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke have flaske her
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Igen kan det være hjemmelavet eller mos fra glas - det er variationen der her er vigtig. Køber du mos fra glas, skal det være til børn på 6-7 måneder, - ikke den fine mos til børn på 4 måneder. Tilbydes vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 13-13.30 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på og suppleres så her med en flerkornsgrød med frugtmos. Igen varieres og kombineres lidt mellem hjemmelavet og færdiglavet, jo mere variation fra dag til dag, jo bedre er det. Også frugtmosen som topping kan varieres. Vand af kop.
Aften 18: Starter med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og tilbydes så grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunkt i jeres mad. Det er en god idé at du starter med at give ham mad og derefter sidder I alle ved bordet og han får så lidt af jeres mad at sidde med. Det kan være lidt kogte blomkål, broccoli eller en kartoffelbåd som han får lov til at gnave i. Igen ikke for at spise sig mæt, men for at få noget at øve sig på og føle at han er med ved bordet og det at spise er noget hyggeligt og rart. Brug jeres mad - mos kartofler med sovs, giv ham indmaden af en frikadelle, brug lidt ris med sovs osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Så mit råd til dig er at du indfører en helt fast plan for dagen, tilbyder din dreng så meget variation som muligt og holder tilbuddet om mælk nede på 4 flasker, der ligger passende fordelt i forhold til at give ham mælk/væske men stadig give plads og lyst til skemad. Derudover masser af mad i hånden at sidde med selv og gumle på og mad der tager udgangspunkt i jeres mad, mad der smager af noget. Giv dog både hjemmelavet og færdiglavet, for at variere så meget som muligt.
Du skal være standhaftig, nye danske undersøgelser viser at børn skal smage mindst 10 gange før de har vænnet sig til ny smag og konsistens. Så det har altså lidt lange udsigter og du skal blive ved med at servere forskelligt og også give ham det flere gange. Du kan gøre det at du skrifter hver 2-3 dag, så du kører samme plan (madretter) mandag og torsdag, tirsdag og fredag, onsdag og lørdag og søndag indfører du så noget helt nyt. Du kan også bare veksle som du synes det passer bedst :)
Han skal som sagt have det mange gange og du skal ikke gå op i hvor meget han spiser hver gang. Det er tidspunkterne og variationen der er vigtig. Det er planen der skal følges og så betyder det ikke noget om han til det ene måltid spiser 4 skefulde og til det næste måske ½ dl eller måske 1 dl. Giv det tid og hold fast i at han naturligvis kan spise de forskellige ting du serverer. Netop variationen gør jo også, at hvis han ikke er så glad for det ene, så går der ikke så lang tid, så tilbydes han noget andet og vil så forhåbentlig spise mere af det.
Rigtig meget held og lykke - der er lidt at gå igang med :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske